Inhalt


Der Wahnsinn ist ein Drangsal, das jene befällt, die außerordentliche körperliche, geistige oder spirituelle Qualen und Belastungen erleiden. Wahnsinn kann auch durch den Kontakt mit besonders mächtigen Quellen des Schreckens, des Irrsinns oder fremdartiger Naturen erfolgen, denen der Geist einfach nicht widerstehen kann. Wahnsinn ist ein geistesbeeinflussender Effekt.

Den Verstand verlieren


Im Spiel besteht für einen Charakter die Wahrscheinlichkeit, den Verstand zu verlieren, wenn er einen schweren mentalen Schock in Form von Attributsschaden[link1] erlitten hat – jedes Mal, wenn Intelligenz[link2], Weisheit[link3] oder Charisma[link4] bei einem Wesen auf Null reduziert wurden, kann es den Verstand verlieren. Weisheitsschaden[link1] verursacht dabei am ehesten Wahnsinn[link5], da ein Weisheitswert[link6] von Null einen Malus von -5 bei allen Willenswürfen zur Folge hat. Würfle dann entweder auf die anliegenden Tabelle oder wähle eine Geisteskrankheit aus, die zu dem Grund passt, weshalb der Attributswert[link7] des Opfers auf Null reduziert wurde. Du solltest den Rettungswurf[link8] des Opfers heimlich machen, der Spieler sollte weder das Ergebnis noch die Art der Geisteskrankheit erfahren, die ihn befallen könnte. Diese Effekte sollten natürlich ausgespielt werden – manche Geisteskrankheiten, wie z.B. Phobien, brauchen Tage oder gar Monate, ehe sie in Erscheinung treten, während andere, z.B. Paranoia, sofort offenkundig werden.


Wenn du es wünschst, kann ein Wesen auch unter äußerst ungewöhnlichen Umständen den Verstand verlieren, auch wenn seine geistigen Attribute nicht betroffen sind. Ein Charakter, der lange eingesperrt ist, könnte einen Rettungswurf[link8] machen müssen, um keine Platz- oder Raumangst zu entwickeln. Jemand, der ständig von Verbündeten betrogen wird, könnte Gefahr laufen, Paranoia zu entwickeln, wenn ihm kein Rettungswurf[link8] gelingt. Und eine arme Seele, deren Geist von einem Dämon[link9] besessen wird, könnte während des Exorzismus einen Rettungswurf[link8] ablegen müssen, um nicht psychotisch zu werden. Die Ursache solcher Geisteskrankheit zu bestimmen, liegt bei dir als SL. Wahnsinn kann auch mittels Magie hervorgerufen werden. Überlege, ob der Zauber Wahnsinn[link5] nicht einfach eine zufällig bestimmte Geisteskrankheit pro fünf Zauberstufen hervorrufen könnte statt dauerhafter Verwirrung[link10]. Fluch[link11] könnte ebenso eine einzelne Geisteskrankheit bei einem Gegner verursachen, wobei diese dann auch als Fluch[link11] behandelt wird.


Es ist möglich, unter mehreren Geisteskrankheiten zu leiden. Wenn ein Charakter an einer Geisterkrankheit erkrankt, die er bereits hat, steigt der SG dieser Geisteskrankheit um +5.


Wahnsinn heilen

Alle Geisteskrankheiten haben einen SG, welcher die Stärke der Geisteskrankheit repräsentiert. Der SG einer Geisteskrankheit entspricht dem Schwierigkeitsgrad des Willenswurfes[link8], um der Geisteskrankheit zu widerstehen, aber auch um sich von ihr zu erholen. Letzteres ist ein sehr langwieriger Prozess. Dem Opfer steht einmal pro Woche ein Willenswurf[link8] gegen den aktuellen SG der Geisteskrankheit zu. Wenn der Wurf gelingt, sinkt der SG der Geisteskrankheit um einen Betrag entsprechend dem Charisma-Modifikator[link4] (Minimum 1). Das Opfer leidet weiterhin unter den vollen Auswirkungen der Geisteskrankheit, bis der SG auf Null reduziert wird – an diesem Punkt ist das Opfer geheilt und die Geisteskrankheit verschwindet vollkommen.


Teilweise Genesung[link12] hat keine Auswirkungen auf eine Geisteskrankheit, wogegen Genesung[link12] den aktuellen SG einer Geisteskrankheit, unter welcher das Ziel leidet, um die Zauberstufe[link13] senkt. Vollständige Genesung[link12], Heilung, Begrenzter Wunsch[link14], Wunder[link15] oder Wunsch[link14] heilen ein Ziel augenblicklich von allen Geisteskrankheiten.


Arten von Wahnsinn

Wenn ein Wesen den Verstand verliert, würfle auf die folgende Tabelle, um festzustellen, welche Art von Wahnsinn eintritt. Alternativ kannst du auch eine Form der Geisteskrankheit auswählen, die zur Ursache passt.


Tabelle: Geisteskrankheit


W% Geisteskrankheit
1-11 Amnesie
12-48 Manie / Phobie
49-68 Multiple Persönlichkeitsstörung
69-78 Paranoia
79-84 Psychose
85-100 Schizophrenie

Amnesie

Art Geisteskrankheit; Rettungswurf Willen SG 20
Inkubationszeit sofort
Effekt Malus von -4 auf Willensrettungswürfe[link8] und alle Fertigkeitswürfe[link16], Verlust der Erinnerung (siehe unten)


BESCHREIBUNG


Ein Charakter, der unter Amnesie leidet, kann sich an nichts mehr erinnern – sein Name, seine Fähigkeiten und seine Vergangenheit sind gleichermaßen Geheimnisse. Er kann neue Erinnerungen ansammeln, doch alle Erinnerungen aus der Zeit vor dem Gedächtnisverlust werden unterdrückt. Schlimmer noch, der Amnesiekranke verliert alle Klassenfertigkeiten, Talente[link17] und Fertigkeitsränge solange der Gedächtnisverlust andauert. Er behält seinen Grundangriffsbonus[link18], Grundrettungswurfboni, Kampfmanöverbonus[link19], Kampfmanöververteidigungswert[link20], seine Erfahrungspunkte[link21] und Trefferwürfel und Trefferpunkte, doch alles andere ist fort, bis die Amnesie geheilt wird. Wenn der Kranke eine Stufe[link22] aufsteigt, während der Gedächtnisverlust anhält, kann er jede erlangte Fähigkeit normal anwenden. Sollte er eine Stufe[link22] in einer Klasse[link23] aufsteigen, in der er bereits Stufen[link22] besitzt, erhält er die Fähigkeiten eines Charakters der ersten Stufe[link22] in dieser Klasse[link23], auch wenn er technisch eine höhere Stufe[link22] hat. Wenn die Amnesie später geheilt werden sollte, erhält er alle Fähigkeiten in dieser Klasse[link23], eingeschlossen jener Stufen[link22], die er hinzugewonnen hat, während er unter Amnesie gelitten hat.


Manie / Phobie

Art Geisteskrankheit; Rettungswurf Willen SG 14
Inkubationszeit 1 Tag
Effekt Das Ziel ist kränkelnd[link24] (falls manisch) oder erschüttert[link25] (falls unter einer Phobie leidend), solange die Quelle der Manie oder Phobie offenkundig ist; Möglichkeit, dass das Ziel fasziniert[link26] oder verängstigt[link27] wird (siehe unten)


BESCHREIBUNG


Eine Manie ist eine irrationale Besessenheit mit einem (üblicherweise unpassenden) besonderen Gegenstand oder einer Situation, während eine Phobie eine irrationale Furcht vor einem (normalerweise gewöhnlichen) Gegenstand oder einer Situation ist. Wenn ein Charakter, der unter einer Manie oder einer Phobie leidet, mit dem Objekt seiner Besessenheit direkt konfrontiert wird (für die Dauer einer Standard-Aktion), muss er einen Willenswurf[link8] gegen die Geisteskrankheit schaffen, oder er wird von dem Gegenstand für 1W6 Runden fasziniert[link26] (falls manisch) oder verängstigt[link27] (im Falle einer Phobie).


Multiple Persönlichkeitsstörung

Art Geisteskrankheit; Rettungswurf Willen SG 19
Inkubationszeit 2W6 Tage
Effekt Malus von -6 auf Willensrettungswürfe[link8] und alle weisheitsbasierenden Fertigkeitswürfe[link16], Multiple Persönlichkeiten (siehe unten)


BESCHREIBUNG


Dies ist eine komplizierte Störung, welche sich in einer oder mehreren verschiedenen und unterschiedlichen Persönlichkeiten im selben Körper und Verstand manifestiert. Die Zahl der zusätzlichen Persönlichkeiten entspricht dem SG der Geisteskrankheit geteilt durch 10 (abgerundet, mit einem Minimum von einer zusätzlichen Persönlichkeit). Sollte sich die Geisteskrankheit aus irgendeinem Grund verschlimmern (z.B. wenn der SG steigt, s.o.), erhöht sich auch die Zahl der zusätzlichen Persönlichkeiten. Entsprechend verringert sich die Zahl der zusätzlichen Persönlichkeiten, wenn der SG sinkt und der Kranke sich erholt. Der SL sollte diese zusätzlichen Persönlichkeiten entwickeln.
Jeden Morgen und wann immer der kranke Charakter das Bewusstsein verliert, muss er einen Willenswurf[link8] gegen den SG seiner Geisteskrankheit machen. Ein Fehlschlag bedeutet, dass eine andere Persönlichkeit übernimmt. Die Erinnerungen und Fertigkeiten[link28] des Charakters verändern sich nicht, aber die anderen Persönlichkeiten haben keine Kenntnis voneinander und verneinen – teilweise gewalttätig – die Existenz der anderen Persönlichkeiten.


Paranoia

Art Geisteskrankheit; Rettungswurf Willen SG 17
Inkubationszeit 2W6 Tage
Effekt Malus von -4 auf Willenswürfe[link8] und charismabasierende Fertigkeitswürfe[link16]; kann nicht die Aktion Jemand anderem helfen[link29] ausführen oder von ihr profi tieren; kann willentlich keine Hilfe von anderen annehmen, Heilung eingeschlossen, sofern kein Willenswurf[link8] gegen den SG der Geisteskrankheit gelingt


BESCHREIBUNG


Ein paranoider Charakter ist davon überzeugt, dass die Welt und alle ihre Bewohner hinter ihm her sind. Paranoide Charaktere sind üblicherweise streitbar oder verschlossen.


Psychose

Art Geisteskrankheit; Rettungswurf Willen SG 20
Inkubationszeit 3W6 Tage
Effekt Der Charakter wird Chaotisch Böse[link30]; erhält einen Kompetenzbonus von +10 auf Bluffenwürfe[link31], um seine Geisteskrankheit zu verbergen


BESCHREIBUNG


Diese komplexe Geisteskrankheit erfüllt das Opfer mit Hass auf die Welt. Er kann seine Psychose für einen Tag unterdrücken, sofern ihm ein Willenswurf[link8] gegen den SG seiner Geisteskrankheit gelingt. Andernfalls tut er nichts anderes, als den Tod und die Vernichtung von Freunden und Feinden gleichermaßen zu planen. Die Auswirkungen einer Psychose sind größtenteils eine rollenspielerische Herausforderung, allerdings finden nicht alle Spieler Unterhaltung darin, einen wahnsinnigen Irren zu spielen, der versucht, seine Freunde um die Ecke zu bringen. In diesen Fällen sollte der SL den Charakter übernehmen, wann immer die Psychose die Kontrolle übernimmt.


Schizophrenie

Art Geisteskrankheit; Rettungswurf Willen SG 16
Inkubationszeit 1W6 Tage
Effekt Malus von -4 auf weisheits- und charismabasierende Fertigkeitswürfe[link16]; kann nicht 10 oder 20 nehmen[link32]; Möglichkeit der Verwirrung[link10] (s.o.)


BESCHREIBUNG


Ein schizophrener Charakter steht nicht mehr mit beiden Beinen in der Realität und kennt nicht länger den Unterschied zwischen Wirklichkeit und Einbildung[link33]. Die andauernden Halluzinationen lassen den Schizophrenen für andere sprunghaft und ziellos, chaotisch und unvorhersehbar erscheinen. Immer wenn ein schizophrener Charakter mit Stress konfrontiert wird – z.B. im Kampf – muss ihm eine Willenswurf[link8] gegen den SG der Geisteskrankheit gelingen oder er gilt für 1W6 Runden als verwirrt[link10].





Open Game License

Product Identity

The following items are hereby identified as Product Identity as defined in the Open Game License 1.0a, Section 1(e), and are not Open Content: All trademarks, registered trademarks, proper names (characters, deities, etc.), dialogue, plots, storylines, locations, characters, artworks, and trade dress. (Elements that have previously been designated as Open Game Content are not included in this declaration.)

Open Content

Except for material designated as Product Identity (see above), the game mechanics of this Paizo Publishing game product are Open Game Content, as defined in the Open Game License version 1.0a Section 1(d). No portion of this work other than the material designated as Open Game Content may be reproduced in any form without written permission.

OPEN GAME LICENSE Version 1.0a

The following text is the property of Wizards of the Coast Inc. and is Copyright 2000 Wizards of the Coast, Inc ("Wizards"). All Rights Reserved.


1. Definitions (a) "Contributors" means the copyright and/or trademark owners who have contributed Open Game Content; (b) "Derivative Material" means copyrighted material including derivative works and translations (including into other computer languages), potation, modification, correction, addition, extension, upgrade, improvement, compilation, abridgment or other form in which an existing work may be recast, transformed or adapted; © "Distribute" means to reproduce, license, rent, lease, sell, broadcast, publicly display, transmit or otherwise distribute; (d) "Open Game Content" means the game mechanic and includes the methods, procedures, processes and routines to the extent such content does not embody the Product Identity and is an enhancement over the prior art and any additional content clearly identified as Open Game Content by the Contributor, and means any work covered by this License, including translations and derivative works under copyright law, but specifically excludes Product Identity. (e) "Product Identity" means product and product line names, logos and identifying marks including trade dress; artifacts, creatures, characters, stories, storylines, plots, thematic elements, dialogue, incidents, language, artwork, symbols, designs, depictions, likenesses, formats, poses, concepts, themes and graphic, photographic and other visual or audio representations; names and descriptions of characters, spells, enchantments, personalities, teams, personas, likenesses and special abilities; places, locations, environments, creatures, equipment, magical or supernatural abilities or effects, logos, symbols, or graphic designs; and any other trademark or registered trademark clearly identified as Product identity by the owner of the Product Identity, and which specifically excludes the Open Game Content; (f) "Trademark" means the logos, names, mark, sign, motto, designs that are used by a Contributor to identify itself or its products or the associated products contributed to the Open Game License by the Contributor (g) "Use", "Used" or "Using" means to use, Distribute, copy, edit, format, modify, translate and otherwise create Derivative Material of Open Game Content. (h) "You" or "Your" means the licensee in terms of this agreement.


2. The License This License applies to any Open Game Content that contains a notice indicating that the Open Game Content may only be Used under and in terms of this License. You must affix such a notice to any Open Game Content that you Use. No terms may be added to or subtracted from this License except as described by the License itself. No other terms or conditions may be applied to any Open Game Content distributed using this License.


3. Offer and Acceptance By Using the Open Game Content You indicate Your acceptance of the terms of this License.


4. Grant and Consideration In consideration for agreeing to use this License, the Contributors grant You a perpetual, worldwide, royalty-free, non-exclusive license with the exact terms of this License to Use, the Open Game Content.


5. Representation of Authority to Contribute If You are contributing original material as Open Game Content, You represent that Your Contributions are Your original creation and/or You have sufficient rights to grant the rights conveyed by this License.


6. Notice of License Copyright You must update the COPYRIGHT NOTICE portion of this License to include the exact text of the COPYRIGHT NOTICE of any Open Game Content You are copying, modifying or distributing, and You must add the title, the copyright date, and the copyright holder's name to the COPYRIGHT NOTICE of any original Open Game Content you Distribute.


7. Use of Product Identity You agree not to Use any Product Identity, including as an indication as to compatibility, except as expressly licensed in another, independent Agreement with the owner of each element of that Product Identity. You agree not to indicate compatibility or co-adaptability with any Trademark or Registered Trademark in conjunction with a work containing Open Game Content except as expressly licensed in another, independent Agreement with the owner of such Trademark or Registered Trademark. The use of any Product Identity in Open Game Content does not constitute a challenge to the ownership of that Product Identity. The owner of any Product Identity used in Open Game Content shall retain all rights, title and interest in and to that Product Identity.


8. Identification If you distribute Open Game Content You must clearly indicate which portions of the work that you are distributing are Open Game Content.


9. Updating the License Wizards or its designated Agents may publish updated versions of this License. You may use any authorized version of this License to copy, modify and distribute any Open Game Content originally distributed under any version of this License.


10. Copy of this License You MUST include a copy of this License with every copy of the Open Game Content You distribute.


11. Use of Contributor Credits You may not market or advertise the Open Game Content using the name of any Contributor unless You have written permission from the Contributor to do so.


12. Inability to Comply If it is impossible for You to comply with any of the terms of this License with respect to some or all of the Open Game Content due to statute, judicial order, or governmental regulation then You may not Use any Open Game Material so affected.


13. Termination This License will terminate automatically if You fail to comply with all terms herein and fail to cure such breach within 30 days of becoming aware of the breach. All sublicenses shall survive the termination of this License.


14. Reformation If any provision of this License is held to be unenforceable, such provision shall be reformed only to the extent necessary to make it enforceable.


15. COPYRIGHT NOTICE

Open Game License v 1.0a Copyright 2000, Wizards of the Coast, Inc.


System Reference Document Copyright 2000, Wizards of the Coast, Inc.; Authors Jonathan Tweet, Monte Cook, Skip Williams, based on material by E. Gary Gygax and Dave Arneson.


Pathfinder Roleplaying Game Reference Document © 2011, Paizo Publishing, LLC; Author: Paizo Publishing, LLC.


Pathfinder Roleplaying Game Core Rulebook © 2009, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game Bestiary © 2009, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game Bestiary 2 © 2010, Paizo Publishing, LLC; Authors Wolfgang Baur, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Graeme Davis, Crystal Frasier, Joshua J. Frost, Tim Hitchcock, Brandon Hodge, James Jacobs, Steve Kenson, Hal MacLean, Martin Mason, Rob McCreary, Erik Mona, Jason Nelson, Patrick Renie, Sean K Reynolds, F. Wesley Schneider, Owen K.C. Stephens, James L. Sutter, Russ Taylor, and Greg A. Vaughan, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game Bestiary 3 © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Jason Bulmahn, Adam Daigle, James Jacobs, Michael Kenway, Rob McCreary, Patrick Renie, Chris Sims, F. Wesley Schneider, James L. Sutter, and Russ Taylor, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game GameMastery Guide © 2010, Paizo Publishing, LLC; Author: Cam Banks, Wolfgang Buar, Jason Bulmahn, Jim Butler, Eric Cagle, Graeme Davis, Adam Daigle, Joshua J. Frost, James Jacobs, Kenneth Hite, Steven Kenson, Robin Laws, Tito Leati, Rob McCreary, Hal Maclean, Colin McComb, Jason Nelson, David Noonan, Richard Pett, Rich Redman, Sean K reynolds, F. Wesley Schneider, Amber Scorr, Doug Seacat, Mike Selinker, Lisa Stevens, James L. Sutter, Russ Taylor, Penny Williams, Skip Williams, Teeuwynn Woodruff.


Pathfinder Roleplaying Game Advanced Player''s Guide. © 2010, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn


Pathfinder Roleplaying Game Advanced Race Guide © 2012, Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Jim Groves, Tim Hitchcock, Hal MacLean, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Owen K.C. Stephens, Todd Stewart, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game NPC Codex © 2012, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Alex Greenshields, Rob McCreary, Mark Moreland, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Patrick Renie, Sean K Reynolds, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Magic © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jason Bulmahn, Tim Hitchcock, Colin McComb, Rob McCreary, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Sean K Reynolds, Owen K.C. Stephens, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Campaign © 2013, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Ryan Costello, Adam Daigle, Matt Goetz, Tim Hitchcock, James Jacobs, Ryan Macklin, Colin McComb, Jason Nelson, Richard Pett, Stephen Radney-MacFarland, Patrick Renie, Sean K Reynolds, F. Wesley Schneider, James L. Sutter, Russ Taylor, and Stephen Townshend.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Combat © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Brian J. Cortijo, Jim Groves, Tim Hitchcock, Richard A. Hunt, Colin McComb, Jason Nelson, Tom Phillips, Patrick Renie, Sean K Reynolds, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Equipment © 2012 Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Ross Byers, Brian J. Cortijo, Ryan Costello, Mike Ferguson, Matt Goetz, Jim Groves, Tracy Hurley, Matt James, Jonathan H. Keith, Michael Kenway, Hal MacLean, Jason Nelson, Tork Shaw, Owen KC Stephens, and Russ Taylor.


Anger of Angels © 2003, Sean K Reynolds.


Book of Fiends © 2003, Green Ronin Publishing; Authors: Aaron Loeb, Erik Mona, Chris Pramas, Robert J. Schwalb.


The Book of Hallowed Might © 2002, Monte J. Cook.


Monte Cook''s Arcana Unearthed. © 2003, Monte J. Cook.


Path of the Magi © 2002 Citizen Games/Troll Lord Games; Authors: Mike McArtor, W. Jason Peck, Jeff Quick, and Sean K Reynolds.


Skreyn''s Register: The Bonds of Magic. © 2002, Sean K Reynolds.


The Book of Experimental Might © 2008, Monte J. Cook. All rights reserved.


Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors: Scott Greene, with Clark Peterson, Erica Balsley, Kevin Baase, Casey Christofferson, Lance Hawvermale, Travis Hawvermale, Patrick Lawinger, and Bill Webb; Based on original content from TSR.


Kobold Quarterly Issue 7, © 2008, Open Design LLC, www.koboldquarterly.com; Authors: John Baichtal, Wolfgang Baur, Ross Byers, Matthew Cicci, John Flemming, Jeremy Jones, Derek Kagemann, Phillip Larwood, Richard Pett, and Stan!


The Tome of Horrors III © 2005, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Adherer from the Tome of Horrors Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and Clark Peterson, based on original material by Guy Shearer.


Amphisbaena from the Tome of Horrors Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Angel Monadic Deva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Angel Movanic Deva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Animal Lord from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games,Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Ascomid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Atomie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Aurumvorax from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Axe Beak from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Baphomet from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Bat Mobat from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Peterson and Clark Peterson, based on original material by Gary Gygax.


Beetle Slicer from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Blindheim from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Basidirond from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Brownie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Bunyip from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Dermot Jackson.


Carbuncle from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Caryatid Column from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jean Wells.


Cave Fisher from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lawrence Schick.


Crypt Thing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Crystal Ooze from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Daemon Ceustodaemon (Guardian Daemon) from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Derghodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Hydrodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Piscodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Dark Creeper from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Rik Shepard.


Dark Stalker from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Muth.


Death Worm from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley.


Decapus from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jean Wells.


Demodand Shaggy from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demodand Slimy from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demodand Tarry from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demon Nabasu from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dire Corby from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jeff Wyndham.


Disenchanter from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Dragon Faerie from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Brian Jaeger and Gary Gygax.


Dragon Horse from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dracolisk from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dust Digger from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Flail Snail from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Tilbrook.


Flumph from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian McDowell and Douglas Naismith.


Froghemoth from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Foo Creature from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Forlarren from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian Livingstone.


Genie Marid from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Giant Slug from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Giant Wood from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Wizards of the Coast.


Gloomwing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Grippli from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Nereid from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Gryph from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Peter Brown.


Hangman Tree from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Hippocampus from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley, based on original material by Gary Gygax.


Huecuva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Underworld Oracle.


Ice Golem from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Iron Cobra from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Philip Masters.


Jackalwere from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Jubilex from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Kamadan from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Nick Louth.


Kech from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Kelpie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lawrence Schick.


Korred from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Leprechaun from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Magma ooze from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Marid from the Tome of Horrors III © 2005, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Mihstu from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Mite from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian Livingstone and Mark Barnes.


Mongrelman from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Nabasu Demon from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Necrophidius from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Simon Tillbrook.


Nereid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Pech from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Phycomid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Poltergeist from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lewis Pulsipher.


Quickling from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Quickwood from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Rot Grub from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Clark Peterson, based on original material by Gary Gygax.


Russet Mold from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Sandman from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Scarecrow from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Shadow Demon from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Neville White.


Skulk from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Muth.


Slime Mold from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Slithering Tracker from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Soul Eater from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by David Cook.


Spriggan from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley, based on original material by Roger Moore and Gary Gygax.


Tenebrous Worm from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Tentamort from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Mike Roberts.


Tick Giant & Dragon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Troll Ice from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Russell Cole.


Troll Rock from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Vegepygmy from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Wolf-In-Sheep''s-Clothing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Wood Golem from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and Patrick Lawinger.


Yellow Musk Creeper from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Yellow Musk Zombie from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Yeti from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Zombie Juju from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.

Häufig gestellte Fragen zur OGL

Siehe Deutsches PRD und Nutzungsrechte[link34]



Links
[link1] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Anhang/BesondereFaehigkeiten/SchadenandenAttributenAttributsmaliundAttributsentzug

[link2] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/AufGehts/Attributswerte#Intelligenz

[link3] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/AufGehts/Attributswerte#Weisheit

[link4] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/AufGehts/Attributswerte#Charisma

[link5] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Zauber/Wahnsinn

[link6] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/AufGehts/Attributswerte#Weisheits

[link7] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/AufGehts/Attributswerte

[link8] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Kampf/DieGrundregelndesKampfes/Rettungswuerfe

[link9] http://prd.5footstep.de/Monsterhandbuch/Kreaturenarten/DieUnterartenderKreaturen/Daemon

[link10] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Anhang/Zustaende/Verwirrt

[link11] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Zauber/Fluch

[link12] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Zauber/Genesung

[link13] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Magie/Zauberwirken/Zauberstufe

[link14] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Zauber/Wunsch

[link15] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Zauber/Wunder

[link16] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Fertigkeitenerwerben/Fertigkeitswuerfe

[link17] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/AufGehts/AllgemeineBegriffe/Talent

[link18] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/AufGehts/AllgemeineBegriffe/GrundAngriffsbonus

[link19] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Kampf/BesondereAngriffe/Kampfmanoever#Kampfmanöverbonus

[link20] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Kampf/BesondereAngriffe/Kampfmanoever#Kampfmanöververteidigung

[link21] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/AufGehts/AllgemeineBegriffe/Erfahrungspunkte

[link22] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/AufGehts/AllgemeineBegriffe/Stufe

[link23] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Klassen

[link24] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Anhang/Zustaende/Kraenkelnd

[link25] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Anhang/Zustaende/Erschuettert

[link26] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Anhang/Zustaende/Fasziniert

[link27] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Anhang/Zustaende/Veraengstigt

[link28] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/AufGehts/AllgemeineBegriffe/Fertigkeit

[link29] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Fertigkeitenerwerben/Jemandanderemhelfen

[link30] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/WeitereRegeln/Gesinnung

[link31] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Fertigkeiten/Bluffen

[link32] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Fertigkeitenerwerben/10nehmenund20nehmen

[link33] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Magie/Zauberbeschreibungen/SchuleUnterartderSchule/Illusion#Einbildung

[link34] http://prd.5footstep.de/FAQ/DeutschesPRDundNutzungsrechte