Geländeverbesserungen

Geländeverbesserungen sind Veränderungen an einem Hexfeld, welche dem Land höheren Nutzen für dein Königreich verleihen. Es kann sich um das Anlegen von Ackerland handeln, das Graben einer Mine oder auch das Fällen eines Waldes[link1], um Bauholz zu erlangen. Eine Verbesserung, die mit einem Sternchen (*) markiert ist, kann auf demselben Hexfeld angelegt werden wie andere Verbesserungen.
Manche Geländeverbesserungen wirken sich auf den Verteidigungswert einer Ortschaft aus, welcher im Rahmen der Massenkampfregeln genutzt wird (siehe Seite 237).

Gelände: Dieser Eintrag benennt die Arten von Hexfeldern, in denen diese Geländeverbesserung angelegt werden kann.

Effekt: Diese Zeile bestimmt, welche Auswirkungen die Geländeverbesserung auf dieses Hexfeld und manchen Fällen auf das ganze Königreich hat.
Sollte eine Verbesserung besagen, dass man sie zu einer anderen Verbesserung verbessern kann, ist dir dies möglich indem du die Kostendifferenz zwischen den beiden Verbesserungen bezahlst. Nach Abschluss des Verbesserungsprozesses, verlierst du die Vorteile der alten Verbesserung und erlangst die Vorteile der neuen Verbesserung.

Kosten: Dieser Eintrag benennt die zum Bau der Geländeverbesserung erforderlichen BP.

Aquädukt

Ein Aquädukt bringt das Wasser von Bergseen und -flüssen in die Städte[link2] des Tief landes, wo Wasser seltener ist und nicht für die lokale Bevölkerung ausreicht. Eine fertiggestellte Reihe von Aquädukten muss ein Berg- oder Hügelhexfeld (mit einem Fluss oder See) auf der einen und ein Hexfeld mit einer Ortschaft auf der anderen Seite miteinander verbinden, um einen Vorteil zu erzeugen.

Gelände: Ein Ende muss ein Berg- oder Hügelhexfeld sein; kann ansonsten durch jede Art von Hexfeld geführt werden.

Effekt: Stabilität +1, Treue +1, gestattet in der Ortschaft den Bau von Gebäuden, welche von Wasser abhängig sind.

Kosten: Wie eine Straße, aber keine Kostenverdopplung für Hexfelder mit Flüssen (siehe Tabelle 4-6: Gelände und Geländeverbesserungen, Seite 214).


Bauernhof*

Ein Bauernhof hilft bei der Nahrungsmittelversorgung des Königreiches.

Gelände: Ebene, Hügel oder Wüste (erfordert Fluss, Kanal oder Küste)

Effekt: Der Verbrauch sinkt um 2 BP.

Kosten: Siehe Tabelle 4-6: Gelände und Geländeverbesserungen, Seite 214


Brücke*

Mittels Brücken kannst du Straßen durch Hexfelder mit Flüssen anlegen.

Kosten: Wenn du eine Straße durch ein Hexfeld mit einem Fluss baust, umfassen die verdoppelten Kosten des Straßenbaus auch den Brückenbau. Du musst eine Brücke nicht separat bauen, sie wird hier allein zum Zweck der Referenz aufgeführt


Fischerei*

Eine Fischerei ähnelt einem Bauernhof, liefert aber Fisch statt Getreide oder anderen Ackerfrüchten.

Gelände: Fluss, Küste, Sumpf oder Wasser

Effekt: Der Verbrauch sinkt um 1 BP.

Kosten: 4 BP


Hellweg

Ein Hellweg ist eine gepflasterte und gut gepflegte Version einer Straße. Du kannst eine Straße zu einem Hellweg verbessern. Du kannst einen Hellweg erst bauen, wenn die Größe deines Königreiches 25 überschreitet.

Gelände: Jedes Hexfeld mit einer Straße

Effekt: Stabilität +1 pro 8 Hexfelder mit Hellwegen, Wirtschaft +1 pro 4 Hexfelder mit Hellwegen; verbessert die Überlandreisegeschwindigkeit[link3].

Kosten: Doppelte Kosten einer Straße (siehe Tabelle 4-6: Gelände und Geländeverbesserungen, Seite 214)


Kanal*

Ein Kanal ist eine künstlich angelegte Wasserstraße, welche es ermöglicht, schwere Lasten mittels Barken zu transportieren.

Gelände: Ebene, Hügel oder Wüste

Effekt: Ortschaften in einem Hexfeld mit einem Kanal behandeln das Hexfeld, als befände sich dort ein Fluss.

Kosten: Die doppelten Kosten einer Straße (siehe Tabelle 4-6: Gelände und Geländeverbesserungen, Seite 214).


Kastell*

Ein Kastell ist ein befestigtes Lager für Militärtruppen außerhalbeiner Ortschaft. Du kannst einen Wachturm zu einem Kastell verbessern, was die Senkung der Unruhe zur Folge hat, als hättest du gleich ein Kastell errichtet.

Gelände: jedes Land

Effekt: Stabilität +2, Verteidigung +4, Verbrauch +1 BP; Unruhe -1 bei Fertigstellung. Sollte dieses Hexfeld später als Ortschaft genutzt werden, zählt diese Verbesserung dann jeweils einmal als die Gebäude Truppenunterkünfte und Stall.

Kosten: 24 BP


Mine

Eine Mine fördert Metalle, Kohle, Salz oder andere nützliche Materialien aus dem Boden.

Gelände: Berg[link4], Höhlen, Hügel[link5], Wüste[link6]

Effekt: Wirtschaft +1, +1 BP pro Zug während der Einkommensphase beim Eintreiben der Steuern.

Kosten: 6 BP


Sägemühle

Eine Sägemühle zentralisiert die Aktivitäten von Holzfällern und macht aus Bäumen Bauholz für Gebäude und handwerkliche Tätigkeiten.

Gelände: Dschungel oder Wald[link1]

Effekt: Stabilität +1, +1 BP pro Zug während der Einkommensphase beim Eintreiben der Steuern.

Kosten: 3 BP


Steinbruch

Ein Steinbruch fördert Stein zur Bearbeitung aus dem Boden.

Gelände: Berg[link4], Höhlen oder Hügel[link5]

Effekt: Stabilität +1, +1 BP pro Zug während der Einkommensphase beim Eintreiben der Steuern.

Kosten: 6 BP


Straße*

Eine Straße beschleunigt das Reisen innerhalb deines Königreiches und fördert den Handel. Du kannst eine Straße zu einem Hellweg verbessern.

Gelände: jedes Land

Effekt: Stabilität +1 pro 8 Hexfelder mit Straßen, Wirtschaft +1 pro 4 Hexfelder mit Straßen; verbessert die Überlandreisegeschwindigkeit (Grundregelwerk, S. 171).

Kosten: Siehe Tabelle 4-6: Gelände und Geländeverbesserungen, Seite 214.


Wachturm*

Über einem Wachturmflattert deine Flagge. Er dient als sicherer Ort für deine Patrouillen und markiert deine Grenzen. Ein Wachturm kann nicht auf demselben Hexfeld liegen wie ein Kastell oder ein anderer Wachturm.

Gelände: jedes Land

Effekt: Stabilität +1, Verteidigung +2; Unruhe -1 bei Fertigstellung. Sollte dieses Hexfeld später als Ortschaft genutzt werden, zählt diese Verbesserung dann als Wachturmgebäude.

Kosten: 12 BP


Besonderes Gelände

Manche Hexfelder enthalten Eigenheiten oder Ressourcen, welche sich auf die Stabilität, Treue, Wirtschaft und andere Spielwerte des Königreiches auswirken. Diese Geländeressourcen werden vom SL platziert, nicht von den Spielern oder den Spielercharakteren. Letztere sollen sie im Rahmen von Abenteuern und Erkundungen entdecken. Solche Besonderheiten können sich auf Geländeverbesserungen und Ortschaften auswirken.

Brücke: Das Hexfeld enthält bereits eine Brücke, welche über einen Wasserlauf führt. Wenn du in diesem Hexfeld eine Straße baust, musst du die Kosten des Straßenbaus nicht verdoppeln.

Fluss: Ein Fluss gestattet es, dein Königreich auf dem Wasser zu bereisen (Grundregelwerk, S. 171), und ermöglicht Handel und Bewässerung. Stabilität +1 pro 8 Hexfelder mit Flüssen, Wirtschaft +1 pro 4 Hexfelder mit Flüssen.

Freie Stadt: Eine Freie Stadt ist eine Ortschaft, die keinem bestehenden Königreich angehört. Ein Hexfeld mit einer Freien Stadt zu beanspruchen, ist eine exzellente Möglichkeit, dem eigenen Reich eine voll funktionsfähige Ortschaft hinzuzufügen. Um eine Freie Stadt friedlich zu beanspruchen, muss dir ein Stabilitätswurf gelingen. Misslingt dieser, befinden sich in der Ortschaft Radikale und Möchtegernherrscher, wodurch die Unruhe um 1W4 steigt.

Gebäude: Das Hexfeld enthält ein verlassenes Gebäude in gutem Zustand (der SL bestimmt, worum es sich handelt). Sollest du eine Ortschaft bei diesem Gebäude errichten, kannst du es ohne Kosten in die Ortschaft integrieren; es zählt auch nicht gegen die Obergrenze an Gebäuden, welche du in diesem Zug errichten kannst.

Orientierungspunkt: Ein Orientierungspunkt ist eine Stätte großen Stolzes, der Rätsel und der Wunder. Es kann sich um einen Felsvorsprung in Form eines menschlichen Gesichtes handeln, einen rauchenden Vulkan oder einen See von ungewöhnlicher Farbe oder mit einzigartigen Eigenschaften. Der Orientierungspunkt stärkt die Moral des Königreiches. Wenn du ein Hexfeld mit einem Orientierungspunkt beanspruchst, steigt die Treue um +1. Sollte das Hexfeld zudem über eine Straße oder einen Hellweg verfügen, steigt die Treue nochmals um +1.

Ressource: Eine Ressource ist eine verfügbare Menge an etwas Wertvollem, was zu großem Wirtschaftswachstum in deinem Königreich führt. Es kann sich um exotische Hölzer, Edelmetalle, Edelsteine, seltene Kräuter, Weihrauch, Seide, Elfenbein, Felle, Salz, Farbstoffe u.a. handeln. Wenn du ein Hexfeld mit einer Ressource beanspruchst, steigt der Wirtschaftswert um +1. Wenn du in einem Hexfeld mit einer Ressource eine Mine, eine Sägemühle oder einen Steinbruch anlegst, erhalten alle Vorteile dieser Geländeverbesserung einen Bonus von +1. Wenn du einen Bauernhof oder eine Fischerei in einem Hexfeld mit einer Ressource anlegst, senkt dies den Verbrauch um zusätzlich 1 BP.

Ruine: Eine Ruine ist ein teilweise zerstörtes Gebäude. Wenn du ein Hexfeld mit einer Ruine beanspruchst und dort eine Ortschaft gründest, kannst du die Ruine als Fundament für ein passendes Gebäude verwenden (nach Maßgabe des SL); dies halbiert die Kosten dieses Gebäudes. Alternativ kannst du die Ruine auch als Baumaterialquelle nutzen und so die Kosten eines Gebäudes in diesem Hexfeld um 1W4 BP senken.

Versteck: Ein Versteck ist meistens eine Höhle oder Zuf luchtsort, welcher verteidigt werden kann. Es kann als defensiver Rückzugspunkt, Lager oder auch als Wachposten oder Gefängnis genutzt werden. Wenn du ein Hexfeld mit einem Versteck beanspruchst, steigt die Stabilität um +1. Solltest du über einem Versteck einen Wachturm oder ein Kastell errichten, steigt der Verteidigungswert des Gebäudes um +1. Der SL könnte über ein Versteck auch den Zugang zu einem unterirdischen Höhlenhexfeld ermöglichen (siehe Tabelle 4-6: Gelände und Geländeverbesserungen, Seite 214).




Tabelle Gelände und Geländeverbesserungen
GELÄNDEERKUNDUNGSZEITAUFWAND1VORBEREITUNGSZEIT2VORBEREITUNGSKOSTEN3BAUERNHOFKOSTEN4STRASSENBAUKOSTEN5,6
Berge3 Tage4 Monate12 BP4 BP
Dschungel2 Tage4 Monate12 BP4 BP
Ebenen1 TagAugenblicklich1 BP2 BP1 BP
Höhlen73 Tage3 Monate8 BP4 BP
Hügel1 Tag1 Monat2 BP4 BP3 BP
Küste8SpeziellSpeziellSpeziellSpeziellSpeziell
Sumpf3 Tage3 Monate8 BP4 BP
Wald2 Tage2 Monate4 BP2 BP
Wasser2 Tage
Wüste2 Tage1 Monat4 BP8 BP4 BP
1 Die Zeit für die Erkundung ist die typische Anzahl an Tagen, die ein Spähtrupp benötigt, um ein Hexfeld dieser Art zu erkunden. Dabei wird von einer Gruppenbewegungsrate von 9 m ausgegangen. Sollte die Gruppenbewegungsrate davon abweichen, dann siehe Tabelle 3-2: Erkundungszeit (1 Hexfeld) auf Seite 147. Behandle hinsichtlich des Zeitaufwandes Höhlen als Berge[link4] und Dschungel als Sümpfe[link7]. Nimm keine Anpassung der Bewegungsrate für Wasserhexfelder vor, da schon davon ausgegangen wird, dass die Gruppe ein Boot oder ein anderes Wasserfahrzeug benutzt und nicht selbst schwimmt.
2 Die Vorbereitungszeit repräsentiert die Monate erforderlicher Arbeiten beginnend mit dem aktuellen Zug, die nötig sind, um das Hexfeld zur Besiedlung vorzubereiten. Im Falle von Ebenen können noch im selben Monat Gebäude errichtet werden.
3 Die Vorbereitungskosten stehen für die BP-Kosten, ein Hexfeld dieser Art zu roden oder anderweitig freizumachen, um dort eine Ortschaft gründen zu können.
4 Bauernhofkosten stehen für den BP-Aufwand, der erforderlich ist, um ein Hexfeld für den Ackerbau einzurichten. Ein Bauernhof muss sich in einem Hexfeld mit einem Fluss, Kanal, See oder Sumpf[link7] befinden oder an ein solches Hexfeld oder an wenigstens 2 weitere Hexfelder mit bestehenden Bauernhöfen angrenzen.
5 Straßenbaukosten repräsentieren die BP-Kosten, um eine Straße zu bauen, welche durch ein Hexfeld führt und mit allen angrenzenden Hexfeldern verbunden ist. Ein Königreich ab Größe 26 kann einen Hellweg bauen oder eine Straße zu einem Hellweg verbessern.
6 Sollte das Hexfeld Flüsse enthalten, dann verdopple die genannten Strassenbaukosten, um dem Umstand Rechnung zu tragen, dass Brücken gebaut werden müssen.
7 Dies ist ein großes System aus Höhlen und unterirdischen[link8] Gängen und Tunneln, welches man in jeder Geländeart mit Ausnahme von Sümpfen[link7] finden kann. Es funktioniert als zusätzliches Hexfeld, welches unterirdisch unter dem Oberflchenhexfeld existiert.
8 Behandle dies hinsichtlich aller Zwecke wie die angrenzende Landgeländeart.



Open Game License

Product Identity

The following items are hereby identified as Product Identity as defined in the Open Game License 1.0a, Section 1(e), and are not Open Content: All trademarks, registered trademarks, proper names (characters, deities, etc.), dialogue, plots, storylines, locations, characters, artworks, and trade dress. (Elements that have previously been designated as Open Game Content are not included in this declaration.)

Open Content

Except for material designated as Product Identity (see above), the game mechanics of this Paizo Publishing game product are Open Game Content, as defined in the Open Game License version 1.0a Section 1(d). No portion of this work other than the material designated as Open Game Content may be reproduced in any form without written permission.

OPEN GAME LICENSE Version 1.0a

The following text is the property of Wizards of the Coast Inc. and is Copyright 2000 Wizards of the Coast, Inc ("Wizards"). All Rights Reserved.


1. Definitions (a) "Contributors" means the copyright and/or trademark owners who have contributed Open Game Content; (b) "Derivative Material" means copyrighted material including derivative works and translations (including into other computer languages), potation, modification, correction, addition, extension, upgrade, improvement, compilation, abridgment or other form in which an existing work may be recast, transformed or adapted; © "Distribute" means to reproduce, license, rent, lease, sell, broadcast, publicly display, transmit or otherwise distribute; (d) "Open Game Content" means the game mechanic and includes the methods, procedures, processes and routines to the extent such content does not embody the Product Identity and is an enhancement over the prior art and any additional content clearly identified as Open Game Content by the Contributor, and means any work covered by this License, including translations and derivative works under copyright law, but specifically excludes Product Identity. (e) "Product Identity" means product and product line names, logos and identifying marks including trade dress; artifacts, creatures, characters, stories, storylines, plots, thematic elements, dialogue, incidents, language, artwork, symbols, designs, depictions, likenesses, formats, poses, concepts, themes and graphic, photographic and other visual or audio representations; names and descriptions of characters, spells, enchantments, personalities, teams, personas, likenesses and special abilities; places, locations, environments, creatures, equipment, magical or supernatural abilities or effects, logos, symbols, or graphic designs; and any other trademark or registered trademark clearly identified as Product identity by the owner of the Product Identity, and which specifically excludes the Open Game Content; (f) "Trademark" means the logos, names, mark, sign, motto, designs that are used by a Contributor to identify itself or its products or the associated products contributed to the Open Game License by the Contributor (g) "Use", "Used" or "Using" means to use, Distribute, copy, edit, format, modify, translate and otherwise create Derivative Material of Open Game Content. (h) "You" or "Your" means the licensee in terms of this agreement.


2. The License This License applies to any Open Game Content that contains a notice indicating that the Open Game Content may only be Used under and in terms of this License. You must affix such a notice to any Open Game Content that you Use. No terms may be added to or subtracted from this License except as described by the License itself. No other terms or conditions may be applied to any Open Game Content distributed using this License.


3. Offer and Acceptance By Using the Open Game Content You indicate Your acceptance of the terms of this License.


4. Grant and Consideration In consideration for agreeing to use this License, the Contributors grant You a perpetual, worldwide, royalty-free, non-exclusive license with the exact terms of this License to Use, the Open Game Content.


5. Representation of Authority to Contribute If You are contributing original material as Open Game Content, You represent that Your Contributions are Your original creation and/or You have sufficient rights to grant the rights conveyed by this License.


6. Notice of License Copyright You must update the COPYRIGHT NOTICE portion of this License to include the exact text of the COPYRIGHT NOTICE of any Open Game Content You are copying, modifying or distributing, and You must add the title, the copyright date, and the copyright holder's name to the COPYRIGHT NOTICE of any original Open Game Content you Distribute.


7. Use of Product Identity You agree not to Use any Product Identity, including as an indication as to compatibility, except as expressly licensed in another, independent Agreement with the owner of each element of that Product Identity. You agree not to indicate compatibility or co-adaptability with any Trademark or Registered Trademark in conjunction with a work containing Open Game Content except as expressly licensed in another, independent Agreement with the owner of such Trademark or Registered Trademark. The use of any Product Identity in Open Game Content does not constitute a challenge to the ownership of that Product Identity. The owner of any Product Identity used in Open Game Content shall retain all rights, title and interest in and to that Product Identity.


8. Identification If you distribute Open Game Content You must clearly indicate which portions of the work that you are distributing are Open Game Content.


9. Updating the License Wizards or its designated Agents may publish updated versions of this License. You may use any authorized version of this License to copy, modify and distribute any Open Game Content originally distributed under any version of this License.


10. Copy of this License You MUST include a copy of this License with every copy of the Open Game Content You distribute.


11. Use of Contributor Credits You may not market or advertise the Open Game Content using the name of any Contributor unless You have written permission from the Contributor to do so.


12. Inability to Comply If it is impossible for You to comply with any of the terms of this License with respect to some or all of the Open Game Content due to statute, judicial order, or governmental regulation then You may not Use any Open Game Material so affected.


13. Termination This License will terminate automatically if You fail to comply with all terms herein and fail to cure such breach within 30 days of becoming aware of the breach. All sublicenses shall survive the termination of this License.


14. Reformation If any provision of this License is held to be unenforceable, such provision shall be reformed only to the extent necessary to make it enforceable.


15. COPYRIGHT NOTICE

Open Game License v 1.0a Copyright 2000, Wizards of the Coast, Inc.


System Reference Document Copyright 2000, Wizards of the Coast, Inc.; Authors Jonathan Tweet, Monte Cook, Skip Williams, based on material by E. Gary Gygax and Dave Arneson.


Pathfinder Roleplaying Game Reference Document © 2011, Paizo Publishing, LLC; Author: Paizo Publishing, LLC.


Pathfinder Roleplaying Game Core Rulebook © 2009, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game Bestiary © 2009, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game Bestiary 2 © 2010, Paizo Publishing, LLC; Authors Wolfgang Baur, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Graeme Davis, Crystal Frasier, Joshua J. Frost, Tim Hitchcock, Brandon Hodge, James Jacobs, Steve Kenson, Hal MacLean, Martin Mason, Rob McCreary, Erik Mona, Jason Nelson, Patrick Renie, Sean K Reynolds, F. Wesley Schneider, Owen K.C. Stephens, James L. Sutter, Russ Taylor, and Greg A. Vaughan, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game Bestiary 3 © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Jason Bulmahn, Adam Daigle, James Jacobs, Michael Kenway, Rob McCreary, Patrick Renie, Chris Sims, F. Wesley Schneider, James L. Sutter, and Russ Taylor, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game GameMastery Guide © 2010, Paizo Publishing, LLC; Author: Cam Banks, Wolfgang Buar, Jason Bulmahn, Jim Butler, Eric Cagle, Graeme Davis, Adam Daigle, Joshua J. Frost, James Jacobs, Kenneth Hite, Steven Kenson, Robin Laws, Tito Leati, Rob McCreary, Hal Maclean, Colin McComb, Jason Nelson, David Noonan, Richard Pett, Rich Redman, Sean K reynolds, F. Wesley Schneider, Amber Scorr, Doug Seacat, Mike Selinker, Lisa Stevens, James L. Sutter, Russ Taylor, Penny Williams, Skip Williams, Teeuwynn Woodruff.


Pathfinder Roleplaying Game Advanced Player''s Guide. © 2010, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn


Pathfinder Roleplaying Game Advanced Race Guide © 2012, Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Jim Groves, Tim Hitchcock, Hal MacLean, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Owen K.C. Stephens, Todd Stewart, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game NPC Codex © 2012, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Alex Greenshields, Rob McCreary, Mark Moreland, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Patrick Renie, Sean K Reynolds, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Magic © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jason Bulmahn, Tim Hitchcock, Colin McComb, Rob McCreary, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Sean K Reynolds, Owen K.C. Stephens, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Campaign © 2013, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Ryan Costello, Adam Daigle, Matt Goetz, Tim Hitchcock, James Jacobs, Ryan Macklin, Colin McComb, Jason Nelson, Richard Pett, Stephen Radney-MacFarland, Patrick Renie, Sean K Reynolds, F. Wesley Schneider, James L. Sutter, Russ Taylor, and Stephen Townshend.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Combat © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Brian J. Cortijo, Jim Groves, Tim Hitchcock, Richard A. Hunt, Colin McComb, Jason Nelson, Tom Phillips, Patrick Renie, Sean K Reynolds, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Equipment © 2012 Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Ross Byers, Brian J. Cortijo, Ryan Costello, Mike Ferguson, Matt Goetz, Jim Groves, Tracy Hurley, Matt James, Jonathan H. Keith, Michael Kenway, Hal MacLean, Jason Nelson, Tork Shaw, Owen KC Stephens, and Russ Taylor.


Anger of Angels © 2003, Sean K Reynolds.


Book of Fiends © 2003, Green Ronin Publishing; Authors: Aaron Loeb, Erik Mona, Chris Pramas, Robert J. Schwalb.


The Book of Hallowed Might © 2002, Monte J. Cook.


Monte Cook''s Arcana Unearthed. © 2003, Monte J. Cook.


Path of the Magi © 2002 Citizen Games/Troll Lord Games; Authors: Mike McArtor, W. Jason Peck, Jeff Quick, and Sean K Reynolds.


Skreyn''s Register: The Bonds of Magic. © 2002, Sean K Reynolds.


The Book of Experimental Might © 2008, Monte J. Cook. All rights reserved.


Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors: Scott Greene, with Clark Peterson, Erica Balsley, Kevin Baase, Casey Christofferson, Lance Hawvermale, Travis Hawvermale, Patrick Lawinger, and Bill Webb; Based on original content from TSR.


Kobold Quarterly Issue 7, © 2008, Open Design LLC, www.koboldquarterly.com; Authors: John Baichtal, Wolfgang Baur, Ross Byers, Matthew Cicci, John Flemming, Jeremy Jones, Derek Kagemann, Phillip Larwood, Richard Pett, and Stan!


The Tome of Horrors III © 2005, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Adherer from the Tome of Horrors Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and Clark Peterson, based on original material by Guy Shearer.


Amphisbaena from the Tome of Horrors Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Angel Monadic Deva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Angel Movanic Deva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Animal Lord from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games,Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Ascomid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Atomie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Aurumvorax from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Axe Beak from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Baphomet from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Bat Mobat from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Peterson and Clark Peterson, based on original material by Gary Gygax.


Beetle Slicer from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Blindheim from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Basidirond from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Brownie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Bunyip from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Dermot Jackson.


Carbuncle from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Caryatid Column from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jean Wells.


Cave Fisher from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lawrence Schick.


Crypt Thing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Crystal Ooze from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Daemon Ceustodaemon (Guardian Daemon) from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Derghodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Hydrodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Piscodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Dark Creeper from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Rik Shepard.


Dark Stalker from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Muth.


Death Worm from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley.


Decapus from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jean Wells.


Demodand Shaggy from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demodand Slimy from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demodand Tarry from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demon Nabasu from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dire Corby from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jeff Wyndham.


Disenchanter from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Dragon Faerie from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Brian Jaeger and Gary Gygax.


Dragon Horse from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dracolisk from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dust Digger from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Flail Snail from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Tilbrook.


Flumph from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian McDowell and Douglas Naismith.


Froghemoth from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Foo Creature from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Forlarren from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian Livingstone.


Genie Marid from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Giant Slug from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Giant Wood from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Wizards of the Coast.


Gloomwing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Grippli from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Nereid from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Gryph from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Peter Brown.


Hangman Tree from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Hippocampus from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley, based on original material by Gary Gygax.


Huecuva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Underworld Oracle.


Ice Golem from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Iron Cobra from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Philip Masters.


Jackalwere from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Jubilex from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Kamadan from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Nick Louth.


Kech from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Kelpie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lawrence Schick.


Korred from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Leprechaun from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Magma ooze from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Marid from the Tome of Horrors III © 2005, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Mihstu from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Mite from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian Livingstone and Mark Barnes.


Mongrelman from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Nabasu Demon from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Necrophidius from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Simon Tillbrook.


Nereid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Pech from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Phycomid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Poltergeist from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lewis Pulsipher.


Quickling from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Quickwood from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Rot Grub from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Clark Peterson, based on original material by Gary Gygax.


Russet Mold from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Sandman from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Scarecrow from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Shadow Demon from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Neville White.


Skulk from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Muth.


Slime Mold from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Slithering Tracker from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Soul Eater from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by David Cook.


Spriggan from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley, based on original material by Roger Moore and Gary Gygax.


Tenebrous Worm from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Tentamort from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Mike Roberts.


Tick Giant & Dragon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Troll Ice from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Russell Cole.


Troll Rock from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Vegepygmy from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Wolf-In-Sheep''s-Clothing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Wood Golem from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and Patrick Lawinger.


Yellow Musk Creeper from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Yellow Musk Zombie from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Yeti from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Zombie Juju from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.

Häufig gestellte Fragen zur OGL

Siehe Deutsches PRD und Nutzungsrechte[link9]



Links
[link1] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Umgebung/Wildnis/Wald

[link2] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Umgebung/Stadtabenteuer

[link3] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/WeitereRegeln/Bewegung/Ueberlandreise

[link4] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Umgebung/Wildnis/Berge

[link5] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Umgebung/Wildnis/Huegel

[link6] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Umgebung/Wildnis/Wuesten

[link7] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Umgebung/Wildnis/Feuchtgebiete

[link8] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Umgebung/Gewoelbe

[link9] http://prd.5footstep.de/FAQ/DeutschesPRDundNutzungsrechte