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Junge Charaktere

Nicht alle Fantasycharaktere genießen den Luxus, ihre Abenteurerkarriere erst im Erwachsenenalter zu beginnen – man nehme nur Arya Stark[link1], die Pevensie-Geschwister[link2], Harry Potter[link3] und Sabriel[link4]. Die Gefahren einer Fantasywelt machen keine Altersunterschiede. Selbst Herkules musste als Säugling bereits Schlangen erwürgen, welche Hera ausgesandte hatte, um ihn in seiner Wiege zu töten. Obwohl Kinder und Jugendliche oft unterschätzt werden, sind sie nur selten die willigen Opfer, als welche sie oft behandelt werden. Neuerschaffene Charaktere sind den Regeln nach stets Erwachsene mit einem zufällig oder zumindest durch Tabelle: Zufälliges Anfangsalter[link5] auf Seite 169 des Grundregelwerks beeinflussten Alter. Wenn du jedoch ein junges Wunderkind spielen willst, das schon früh an seiner Legende zu arbeiten beginnt, ermöglichen dir dies die folgenden Regeln.

Junge Charaktere erschaffen

Junge Charakter sind im Grundenormale Charaktere, welche um eine Alterskategorie jünger sind als die im Grundregelwerk möglichen Charaktere. Charaktere dieser Alterskategorie sind fähig und intelligent, neugierig und talentiert, aber noch unerfahren. Sie stehen an der Schwelle zu Größerem, müssen diese aber erst überschreiten. Diese Jugend wird auf drei Arten dargestellt: Attributswertanpassungen, Einschränkungen bei der Klassenwahl und langsamerer Hinzugewinn von Wesenszügen.

Attributswertanpassungen: So wie die Attribute erwachsener Charaktere verändert werden, wenn sie das mittlere, alte und ehrwürdige Alter erreichen, belegt ein junger Charakter eine neue, dem Erwachsenenalter vorgeschaltete Alterskategorie und besitzt daher veränderte körperliche Attributswerte[link6], auch wenn die Kraft der Jugend ihm einen Vorteil verleiht. Ein junger Charakter hat einen Bonus von +2 auf Geschicklichkeit[link7] und einen Malus von -2 auf Stärke[link8], Konstitution[link9] und Weisheit[link10]. (Seine potentielle Unerfahrenheit und soziale Ungeschicklichkeit werden dadurch repräsentiert, dass er nur über die Fertigkeitsränge eines Charakters der 1. Stufe verfügt, so dass ein Malus auf Intelligenz[link11] oder Charisma[link12] nicht erforderlich ist).


Wenn ein junger Charakter das Erwachsenenalter erreicht
(siehe Tabelle: Zufällig bestimmtes Anfangsalter junger Charaktere), verliert er diese Attributswertanpassungen.

Verfügbare Klassen: Ein junger Charakter hat nicht diesel be Auswahl bei Klassen[link13] wie erwachsene Charaktere. Er kennt noch nicht die höheren Kampfkünste, Arkana, Geheimnisse des Glaubens und andere Dinge, sondern ist ein Knappe, Zauberlehrling, Akolyth oder Schüler auf dem Weg zur Meisterschaft. Daher kannst du während dieser Alterskategorie nur NSC-Klassen[link14] auswählen und in diesen in der Stufe aufsteigen, z.B. Adeliger[link15], Adept, Bürgerlicher[link16], Experte[link17] oder Krieger[link18], in Abhängigkeit von deinen Interessen und deinem sozialen Hintergrund. Sobald du allerdings das Erwachsenenalter erreichst, kannst du im Rahmen einer Umschulung[link19] diese NSC-Klassenstufen gegen Stufen in Grundklassen[link13] deiner Wahl austauschen.

Wesenszüge: Da Charakterwesenszüge (siehe Seite 51) den Hintergrund des Charakters widerspiegeln, bevor er seine Abenteurerkarriere begonnen kann, könnte der SL dir mit der 1. Stufe nur gestatten, einen Wesenszug anstelle der üblicherweise möglichen zwei Wesenszüge zu wählen. Wenn dein Charakter dann das Erwachsenenalter erreicht, kannst du den zweiten Wesenszug wählen. Beachte, dass du normalerweise nach der 1. Stufe Wesenszüge nur wählen kannst, wenn dein Charakter das Talent Zusätzliche Wesenszüge[link20] auswählt; diese Option ermöglicht dir daher mehr Flexibilität bei der Wahl deines zweiten Wesenszuges, da die letzten Geschehnisse innerhalb der Kampagne möglicherweise manche Wesenszüge als bedeutsamer erscheinen lassen als zu Kampagnenbeginn.



Tabelle: Zufällig bestimmtes Anfangsalter junger Charaktere

VolkJugend1Adeliger, Bürgerlicher, ExperteAdept, KriegerErwachsenen Alter2
Elf55 Jahre+4W6+6W6110 Jahre
Gnom20 Jahre+4W4+3W640 Jahre
Halb-Elf10 Jahre+1W4+1W620 Jahre
Halb-Ork7 Jahre +1W6+2W314 Jahre
Halbling10 Jahre+1W6+2W420 Jahre
Mensch8 Jahre+1W6+2W315 Jahre
Zwerg20 Jahre+2W6+4W440 Jahre
1Während der Jugend +2 GE, -2 ST, KO, und WE
2Mit Erreichen des Erwachsenenalters gehen die Attributswertmodifikatoren für Jugendliches Alter verloren

Das Ende der Jugend

Im Gegensatz zu den höheren Alterskategorien gibt es zwei übliche Wege, auf denen ein junger Charakter erwachsen werden kann:

Alterung: Am leichtesten wird ein junger Charakter erwachsen, indem er die Altersgrenze zum Erwachsenen überschreitet. Tabelle 3-9 benennt das Alter, mit dem die im Grundregelwerk vorgestellten Völker das Erwachsenenalter erreichen. Sobald ein Charakter dieses Alter erreicht, verliert er die mit der Alterskategorie Jugend verbundenen Attributswertmodif ikatoren und kann hinsichtlich seiner NSC-Klassenstufen in SC-Klassenstufen umschulen. Solltest du einen Charakter eines anderen Volkes spielen, dann überlege, welches der Grundvölker von der Lebenserwartung her deinem Volk am ehesten entspricht und lege mit deinem SL die Altersgrenzen für Jugend, Erwachsenenalter, Mittleres Alter usw. fest.

Belohnung: Die Geschwindigkeit, mit der Charaktere Erfahrung sammeln, unterscheidet sich stark von Kampagne zu Kampagne. In einer Kampagne mag ein Charakter binnen eines Monats mehrere Stufen erlangen, während in anderen ein Charakter Jahre auf derselben Stufe verbringen könnte. Würde man das Erreichen des Erwachsenenalters nur an das Verstreichen der Zeit innerhalb der Kampagne knüpfen, könnte es passieren, dass ein junger Charakter große Erfahrungen als Abenteurer sammelt, aber dennoch auf NSC-Klassen[link13] beschränkt bleibt.


Ein SL könnte daher einem jungen Charakter die Möglichkeit geben, nach Erreichen eines bemerkenswerten Zieles frühzeitig das Erwachsenenalter zu erreichen. Derartiges könnte vorliegen, wenn der SC seinen Lehrmeister übertrifft, einen machtvollen erwachsenen Gegner besiegt, eine Bedrohung für sein Zuhause überwindet oder eine längere Reise beendet – oder z.B. auch ein veröffentlichtes Modul oder Abenteuer vollendet oder eine bestimmte Stufe in einer NSC-Klasse[link14] (vielleicht die 3. oder die 5. Stufe) erreicht. Wenn dein SL dir die Möglichkeit gibt, frühzeitig ins Erwachsenenalter überzutreten, kannst du wählen, wann dies passieren soll. Deine Attributswerte[link6] passen sich deiner neuen Alterskategorie erst beim nächsten Stufenaufstieg oder wenn du von einer NSC-Klasse[link14] auf eine SC-Klasse[link13] umschulst an.


Auswirkungen der Jugend

Vielleicht möchtest du einen jungen Charakter spielen, um Einsichten in das Leben deines SC zu erlangen oder dich mit einem neuen Charakterkonzept zu befassen. Vielleicht möchte auch ein SL eine Kampagne mit jungen Charakteren beginnen, um entsprechende Geschichten, Videospiele, Superheldengruppierungen aus Comics oder anderen Medien nachzustellen. Wenn du überlegst, einen jungen Charakter zu spielen, dann bedenke die folgenden Punkte – auch ein entsprechend planender SL sollte sie kennen und zu jedem Punkt eine oder mehrere Antworten und Herangehensweisen kennen:

Rollenspiel: Im Gegensatz zur modernen Gesellschaft behandelten mittelalterliche Gesellschaften Kinder in der Regel wie Erwachsene, sobald sie bewiesen hatten, dass sie sich um die Aufgaben und Pflichten von Erwachsenen kümmern konnten. Das bedeutet, dass NSC eine Gruppe junger SC-Abenteurer so behandeln könnte, wie sie Erwachsene behandeln würden, auch wenn körperliche Nachteile zu Scherzen oder Verachtung[link21] führen könnten.

Unausgeglichene Gruppen: NSC-Klassen[link14] sind nicht so mächtig wie SC-Klassen[link13]. Sollte es in der Gruppe daher eine Mischung aus jungen und erwachsenen Charakteren geben, werden letztere machtvoller sein und noch andere Vorteile besitzen. Selbst wenn du kein Problem damit hast, einen schwächeren Charakter zu spielen, könnten die anderen Spieler nicht damit einverstanden sein, einen Schwächling mitschleppen und „durchfüttern“ zu müssen, insbesondere wenn die relative Schwäche des Charakters die Gruppe gefährden könnte. Ehe du also einen jungen Charakter erstellst, stelle daher sicher, dass alle Spieler ihn auch als Teil der Gruppe akzeptieren würden.

Kinder in Gefahr: Es ist eine Sache, dazu bereite Erwachsene mit Fallen[link22], Monstern und tödlicher Magie zu konfrontieren, und eine andere, junge Leute mit solchen Gefahren zu bedrohen. Auch wenn Fantasyromane voller Fälle von jugendlichen Charakteren sind, die sich heldenhaft verhalten und ihr Potential unter Beweis stellen, sind nicht alle Spieler damit einverstanden, junge Charaktere in Gefahr zu bringen. Ehe der SL daher junge Charaktere nutzt und in die Kampagne integriert, sollte er mit der Gruppe besprechen, ob dies negative Auswirkungen auf den Spielspaß bei einem oder mehreren Beteiligten haben könnte.

Schwächen: Junge SC sind schwächer als normale SC. Ver öffentlichte Abenteuer gehen davon aus, dass die SC über die Attribute, Fertigkeiten, Flexibilität und das volle Potential der Grundklassen[link13] verfügen, so dass sie sich für junge Charaktere schnell als absolut tödlich erweisen könnten. Als Daumenregel kannst du davon ausgehen, dass die Durchschnittliche Gruppenstufe (DGS) einer Gruppe von Charakteren mit NSC-Klassen[link14] um 2 Charakterstufen niedriger ist als die einer Gruppe aus Charakteren mit SC-Stufen derselben Stufe.




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Pathfinder Roleplaying Game Core Rulebook © 2009, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


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Pathfinder Roleplaying Game GameMastery Guide © 2010, Paizo Publishing, LLC; Author: Cam Banks, Wolfgang Buar, Jason Bulmahn, Jim Butler, Eric Cagle, Graeme Davis, Adam Daigle, Joshua J. Frost, James Jacobs, Kenneth Hite, Steven Kenson, Robin Laws, Tito Leati, Rob McCreary, Hal Maclean, Colin McComb, Jason Nelson, David Noonan, Richard Pett, Rich Redman, Sean K reynolds, F. Wesley Schneider, Amber Scorr, Doug Seacat, Mike Selinker, Lisa Stevens, James L. Sutter, Russ Taylor, Penny Williams, Skip Williams, Teeuwynn Woodruff.


Pathfinder Roleplaying Game Advanced Player''s Guide. © 2010, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn


Pathfinder Roleplaying Game Advanced Race Guide © 2012, Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Jim Groves, Tim Hitchcock, Hal MacLean, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Owen K.C. Stephens, Todd Stewart, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game NPC Codex © 2012, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Alex Greenshields, Rob McCreary, Mark Moreland, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Patrick Renie, Sean K Reynolds, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Magic © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jason Bulmahn, Tim Hitchcock, Colin McComb, Rob McCreary, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Sean K Reynolds, Owen K.C. Stephens, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Campaign © 2013, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Ryan Costello, Adam Daigle, Matt Goetz, Tim Hitchcock, James Jacobs, Ryan Macklin, Colin McComb, Jason Nelson, Richard Pett, Stephen Radney-MacFarland, Patrick Renie, Sean K Reynolds, F. Wesley Schneider, James L. Sutter, Russ Taylor, and Stephen Townshend.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Combat © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Brian J. Cortijo, Jim Groves, Tim Hitchcock, Richard A. Hunt, Colin McComb, Jason Nelson, Tom Phillips, Patrick Renie, Sean K Reynolds, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Equipment © 2012 Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Ross Byers, Brian J. Cortijo, Ryan Costello, Mike Ferguson, Matt Goetz, Jim Groves, Tracy Hurley, Matt James, Jonathan H. Keith, Michael Kenway, Hal MacLean, Jason Nelson, Tork Shaw, Owen KC Stephens, and Russ Taylor.


Anger of Angels © 2003, Sean K Reynolds.


Book of Fiends © 2003, Green Ronin Publishing; Authors: Aaron Loeb, Erik Mona, Chris Pramas, Robert J. Schwalb.


The Book of Hallowed Might © 2002, Monte J. Cook.


Monte Cook''s Arcana Unearthed. © 2003, Monte J. Cook.


Path of the Magi © 2002 Citizen Games/Troll Lord Games; Authors: Mike McArtor, W. Jason Peck, Jeff Quick, and Sean K Reynolds.


Skreyn''s Register: The Bonds of Magic. © 2002, Sean K Reynolds.


The Book of Experimental Might © 2008, Monte J. Cook. All rights reserved.


Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors: Scott Greene, with Clark Peterson, Erica Balsley, Kevin Baase, Casey Christofferson, Lance Hawvermale, Travis Hawvermale, Patrick Lawinger, and Bill Webb; Based on original content from TSR.


Kobold Quarterly Issue 7, © 2008, Open Design LLC, www.koboldquarterly.com; Authors: John Baichtal, Wolfgang Baur, Ross Byers, Matthew Cicci, John Flemming, Jeremy Jones, Derek Kagemann, Phillip Larwood, Richard Pett, and Stan!


The Tome of Horrors III © 2005, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Adherer from the Tome of Horrors Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and Clark Peterson, based on original material by Guy Shearer.


Amphisbaena from the Tome of Horrors Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Angel Monadic Deva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Angel Movanic Deva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Animal Lord from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games,Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Ascomid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Atomie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Aurumvorax from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Axe Beak from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Baphomet from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Bat Mobat from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Peterson and Clark Peterson, based on original material by Gary Gygax.


Beetle Slicer from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Blindheim from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Basidirond from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Brownie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Bunyip from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Dermot Jackson.


Carbuncle from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Caryatid Column from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jean Wells.


Cave Fisher from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lawrence Schick.


Crypt Thing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Crystal Ooze from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Daemon Ceustodaemon (Guardian Daemon) from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Derghodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Hydrodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Piscodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Dark Creeper from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Rik Shepard.


Dark Stalker from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Muth.


Death Worm from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley.


Decapus from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jean Wells.


Demodand Shaggy from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demodand Slimy from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demodand Tarry from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demon Nabasu from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dire Corby from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jeff Wyndham.


Disenchanter from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Dragon Faerie from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Brian Jaeger and Gary Gygax.


Dragon Horse from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dracolisk from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dust Digger from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Flail Snail from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Tilbrook.


Flumph from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian McDowell and Douglas Naismith.


Froghemoth from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Foo Creature from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Forlarren from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian Livingstone.


Genie Marid from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Giant Slug from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Giant Wood from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Wizards of the Coast.


Gloomwing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Grippli from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Nereid from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Gryph from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Peter Brown.


Hangman Tree from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Hippocampus from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley, based on original material by Gary Gygax.


Huecuva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Underworld Oracle.


Ice Golem from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Iron Cobra from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Philip Masters.


Jackalwere from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Jubilex from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Kamadan from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Nick Louth.


Kech from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Kelpie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lawrence Schick.


Korred from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Leprechaun from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Magma ooze from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Marid from the Tome of Horrors III © 2005, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Mihstu from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Mite from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian Livingstone and Mark Barnes.


Mongrelman from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Nabasu Demon from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Necrophidius from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Simon Tillbrook.


Nereid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Pech from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Phycomid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Poltergeist from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lewis Pulsipher.


Quickling from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Quickwood from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Rot Grub from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Clark Peterson, based on original material by Gary Gygax.


Russet Mold from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Sandman from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Scarecrow from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Shadow Demon from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Neville White.


Skulk from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Muth.


Slime Mold from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Slithering Tracker from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Soul Eater from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by David Cook.


Spriggan from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley, based on original material by Roger Moore and Gary Gygax.


Tenebrous Worm from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Tentamort from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Mike Roberts.


Tick Giant & Dragon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Troll Ice from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Russell Cole.


Troll Rock from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Vegepygmy from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Wolf-In-Sheep''s-Clothing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Wood Golem from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and Patrick Lawinger.


Yellow Musk Creeper from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Yellow Musk Zombie from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Yeti from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Zombie Juju from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.

Häufig gestellte Fragen zur OGL

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