Inhalt


Der Hintergrund eines Charakters beschreibt die bedeutsamen Ereignisse, Leute und Erfahrungen, aus denen seine Hintergrundgeschichte bis zu dem Zeitpunkt besteht, zu dem er seinen ersten Auftritt in der Saga der Kampagne hat. Manche Charaktere werden unter außergewöhnlichen Umständen geboren und von Prophezeiungen und Omen angekündigt. Andere führen völlig normale Leben, bis ein dramatisches Ereignis sie auf jene gefährlichen Pfade führt, die von Helden und Monstern bereist werden. Der Hintergrund eines Charakters ist die Basis komplexer Motive und emotionaler Verwundbarkeiten. Daher bestimmen diese früheren Erfahrungen auch, wie der Charakter gegenwärtig in bestimmten Situationen reagiert. Würde das Kind einer Göttin und eines Sterblichen gewöhnliche Kreaturen als niedere Wesen betrachten? Wie reagiert jemand, der in bitterer Armut aufgewachsen ist, wenn man ihn bestiehlt? Wie verhält man sich gegenüber Klerikern[link8] anderer Religionen, wenn die eigenen Geschwister von einer militanten Theokratie als Ketzer verbrannt wurden? Wenn du einen neuen Charakter spielst, erhältst du durch die Einzelheiten seines Hintergrundes ein rasches Verständnis für seine Vergangenheit und kannst leichter in seine Haut schlüpfen und ihn besser verkörpern. Im Laufe der Kampagne werden dann die ersten Abenteuer schrittweise Teil seines Hintergrundes und bilden eine nahtlose Kette von Ereignissen, welche sein Leben ausmachen und sich auf seine sich ständig verändernde und weiterentwickelnde Persönlichkeit auswirken.

Das Erschaffen eines Hintergrundes

Es gibt mehrere Möglichkeiten, wie du mit Hilfe dieses Bandes einen Charakterhintergrund angehen kannst. Ein Ansatz ist die organische Methode, bei der du Details zu einem Charakter mithilfe der Fragen in den folgenden Abschnitten dieses Kapitels erarbeitest. Alternativ kannst du den Hintergrundgenerator[link4] nutzen, um die Geschichte deines Charakters zufällig zu erstellen. Natürlich kannst du die Tabellen des Generators auch zur Inspiration verwenden und deiner Vorstellungskraft freien Lauflassen, während du jene Elemente auswählst, die dich auf Ideen bringen oder zu dem Bereich passen, mit dem du dich befassen willst.
Bei veröffentlichten Pathfinder-Abenteuerpfaden hast du oft Gelegenheit, Kampagnenwesenszüge auszuwählen, welche deinen Charakter thematisch mit einer für den Abenteuerpfad relevanten Handlung verbinden. Besprich dich mit deinem Spielleiter, ob es solche Wesenszüge auch für seine Kampagne gibt – sie bilden ein gutes Fundament, zu dem man zur Kampagne passende Details aus diesem Band hinzufügen kann, die man zufällig auswürfelt oder direkt auswählt.
Egal wie du die Entwicklung des Hintergrundes deines Charakters angehst, der nächste Schritt besteht darin, den Hintergrund mit Spielmechanismen auszudrücken. Wähle zwei Wesenszüge (oder drei Wesenszüge und einen Nachteil), die den dir vorschwebenden Hintergrund einfangen (siehe Wesenszüge[link5] und Nachteile[link6]). Diese Wesenszüge liefern kleine Boni und spiegeln die Fertigkeiten und das Wissen wieder, welche dein Charakter im Rahmen seiner bisherigen Erfahrungen erlangt hat. Solltest du einen Nachteil auswählen, repräsentiert dieser eine emotionale Verwundbarkeit oder eine Charakterschwäche, welche mehr als nur ein kleiner mechanischer Nachteil sein soll, sie dient – weitaus wichtiger – als rollenspielerisches Mittel, um interessante Entscheidungen zu treffen. Schließlich ist niemand perfekt!


Einen Hintergrund ausarbeiten

Ehe du mit der Art am Hintergrund deines Charakters zu arbeiten beginnst, würfle seine Attributswerte[link9] aus und bestimme seine Volks- und Klassenzugehörigkeit. Dies sind wichtige Basisinformationen, zu denen die Hintergrundgeschichte passen sollte.
Die folgenden Abschnitte dieses Kapitels befassen sich mit dem Leben des Charakters ab seiner Geburt – Kindheit, Jugend und welche Weltanschauung er als junger Erwachsener entwickelt hat. Jeder Abschnitt enthält eine Reihe von Fragen, über die du nachdenken solltest. Du musst nicht alle Fragen beantworten können – vielleicht ziehst du es auch vor, manche Dinge im Laufe des Spiels zu entdecken. Es könnte dir aber leichter fallen, dich in deinen Charakter hineinzuversetzen, wenn du über die Fragen nachdenkst und dabei weitere Informationen gewinnst, mit denen du arbeiten kannst. Diese Fragen sind Hilfsmittel, damit du deine Vorstellungskraft auf bestimmte Punkte des Lebens des Charakters konzentrieren kannst, um aufgrund dieser Fragen gute Ansätze für Rollenspiel und Handlung für dich, deine Gruppe und deinen SL zu finden.


Das Ausarbeiten eines einzigartigen Charakterkonzepts

Manchmal mag es als Herausforderung erscheinen, einen Charakter erschaffen zu wollen, der nicht nur originell ist, sondern sich auch von anderen Angehörigen desselben Volkes und derselben Klasse[link10] unterscheidet. Ein Charakter wird schnell zu einem Stereotypen seiner Klasse[link10] oder seines Volkes – der biertrinkende Zwergenkämpfer mit seiner Streitaxt[link11], der schnelle und weise elfische Waldläufer[link12], der mit seinem Langbogen[link13] durch die Wälder[link14] schleicht, der kindliche, leise Halblingschurke usw. An all dem ist zwar nichts falsch und alle diese Charakterkonzepte mögen spaßig zu spielen sein – schließlich gibt es einen Grund, weshalb sie überhaupt erst zu kulturellen Archetypen geworden sind. Dennoch hätten wir im Folgenden einige Techniken, wie du dich von Stereotypen lösen kannst:

Originalität: Wenn du dich um jeden Preis bemühst, originell zu sein, wirst du wahrscheinlich enttäuscht sein, solltest du feststellen, dass jemand diese Idee bereits in einem Buch, Film, Spiel oder einer anderen Art von Medium benutzt hat. Originelle Ideen sind schwer zu finden, doch jede Person, die dir begegnet, ist einmalig und durch ihre individuellen Erfahrungen geformt. Statt nach einem originellen Konzept zu suchen, versuche lieber, dich auf die Erfahrungen zu konzentrieren, welche das Leben deines Charakters definieren und ihm seine Persönlichkeit und seine Weltanschauung verleihen. Spezifische Erfahrungen helfen dir dabei, dich von Stereotypen und Klischees zu lösen.

Die Dritte Idee: Wenn du nach Ideen suchst, hilft es zuweilen, deine erste und zweite Idee einfach zu ignorieren und dich erst ernsthaft mit der dritten, vierten und fünften Idee zu befassen. Auf diese Weise forderst du dich selbst heraus, dich mit anderen, interessanteren Möglichkeiten voller ungenutzten Handlungspotentiale zu befassen. Die einfachen Ideen dagegen hat man in der Regel zuerst, weil man sie schon einmal irgendwo gesehen hat.

Gegensätze: Wenn du an einer Charaktereigenschaft festhängst, welche dir langweilig, zu simpel oder stereotyp erscheint, dann mach genau das Gegenteil. So könnte der bereits erwähnte Zwergenkämpfer stattdessen eine oder mehrere der folgenden Eigenschaften besitzen:


Stehle schamlos: Manchmal benötigt man für einen neuen Charakter nur ein gutes Vorbild oder eine Grundlage, auf der man auf baut. Es kann sich dabei um Charaktere aus Büchern, Comics, der Geschichte, dem wahren Leben oder auch Film und Fernsehen handeln. Der Trick besteht aber darin, diverse Aspekte des Ausgangsmodells zu verändern, bis ein völlig neues Konzept entsteht.
Was wäre an Graf Dracula besonders, wenn er ein elfischer Magier wäre? Oder ein Halblingskleriker? Wäre er davon besessen, sich an Blut zu laben oder wäre er einfach nur uralt, unheimlich, rätselhaft und einzelgängerisch?
Oder wie wäre es mit Julius Caesar als menschlicher Schurke oder gnomischer Illusionist? Ist der menschliche Schurke einer von drei hochrangigen Angehörigen des organisierten Verbrechens, die planen, die Konkurrenz zu beseitigen und eine Stadt so zu regieren, wie Caesar seine Mitwettbewerber aus dem Weg geschafft hat, um Rom zu beherrschen? Oder hat der gnomische Illusionist eine prophetische Botschaft über seinen nahenden Tod erhalten, so wie Caeser sie von dem Wahrsager bekam?
Wenn du auf den Grundlagen bekannter Charaktere oder Personen auf baust, erhältst du so ein Gerüst. Nun musst du dir nur noch andere Umstände und Ausgangssituationen ausdenken, um zu neuen Ideen zu gelangen. Diese wachsen dann im Rahmen des Spiels von allein. Die erste Inspiration und das Ausgangsmodell helfen dir dabei, schneller in deinen Charakter hineinzufinden, ohne dass du dir dabei vorkommst, als würdest du das Rad neu erfinden.
Ein anderer, aber ähnlicher Weg, dies zu erreichen, besteht in der Kombination wichtiger Wesenszüge zweier unterschiedlicher Charaktere aus der Geschichte oder den Medien. Wie würdest du beispielsweise einen Charakter mit der logischen Kombinationsgabe eines Sherlock Holmes und der Unentschlossenheit eines Hamlet spielen? Einen Charakter mit der Kampf kraft eines Achilles gepaart mit der Erfindungsgabe eines Nikola Tesla? Einer Verbindung aus Merlins Magie und Marie Curies Suche nach wissenschaftlicher Wahrheit? Johanna von Orleans gläubiger Überzeugung und Napoleons überwältigenden Ambitionen?



Zur Verwendung dieses Abschnitts

Der Rest dieses Abschnitts taucht in die Tiefen des Hintergrundes deines Charakters, begonnen mit der Geburt und frühen Kindheit, gefolgt von Jugend und den ersten Jahren als Erwachsener. Jeder Unterabschnitt enthält einige Fragen, über die du nachdenken und dir vielleicht Notizen machen solltest. Möglicherweise stößt du auf Fragen, die in Verbindung mit deinem Charakter eigentlich gar nicht aufkommen – in diesem Fall hast du Gelegenheit, dich zu fragen, warum dies nicht der Fall ist und was es für deine Beziehung zum Rest der Welt bedeutet. Auch wenn du bei einer Frage eine kurze Antwort wie „Ja“ oder „Nein“ zur Hand hast, könntest du dich tiefgründiger damit beschäftigen, warum deine Antwort nicht umfangreicher ausfällt.

Doch lass einen Hintergrund niemals zu einer Belastung werden. Das Ziel besteht darin, dir beim Spielen eines Charakters zu helfen, und nicht dich zu behindern und mit Entscheidungen zu lähmen, welche du vielleicht noch gar nicht treffen willst.


Kindheit[link1] | Jugendlicher[link2] | Erwachsener[link3] | Hintergrundgenerator[link4] | Wesenszüge[link5] | Nachteile[link6] | Questtalente[link7]



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Pathfinder Roleplaying Game Core Rulebook © 2009, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game Bestiary © 2009, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game Bestiary 2 © 2010, Paizo Publishing, LLC; Authors Wolfgang Baur, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Graeme Davis, Crystal Frasier, Joshua J. Frost, Tim Hitchcock, Brandon Hodge, James Jacobs, Steve Kenson, Hal MacLean, Martin Mason, Rob McCreary, Erik Mona, Jason Nelson, Patrick Renie, Sean K Reynolds, F. Wesley Schneider, Owen K.C. Stephens, James L. Sutter, Russ Taylor, and Greg A. Vaughan, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game Bestiary 3 © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Jason Bulmahn, Adam Daigle, James Jacobs, Michael Kenway, Rob McCreary, Patrick Renie, Chris Sims, F. Wesley Schneider, James L. Sutter, and Russ Taylor, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game GameMastery Guide © 2010, Paizo Publishing, LLC; Author: Cam Banks, Wolfgang Buar, Jason Bulmahn, Jim Butler, Eric Cagle, Graeme Davis, Adam Daigle, Joshua J. Frost, James Jacobs, Kenneth Hite, Steven Kenson, Robin Laws, Tito Leati, Rob McCreary, Hal Maclean, Colin McComb, Jason Nelson, David Noonan, Richard Pett, Rich Redman, Sean K reynolds, F. Wesley Schneider, Amber Scorr, Doug Seacat, Mike Selinker, Lisa Stevens, James L. Sutter, Russ Taylor, Penny Williams, Skip Williams, Teeuwynn Woodruff.


Pathfinder Roleplaying Game Advanced Player''s Guide. © 2010, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn


Pathfinder Roleplaying Game Advanced Race Guide © 2012, Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Jim Groves, Tim Hitchcock, Hal MacLean, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Owen K.C. Stephens, Todd Stewart, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game NPC Codex © 2012, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Alex Greenshields, Rob McCreary, Mark Moreland, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Patrick Renie, Sean K Reynolds, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Magic © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jason Bulmahn, Tim Hitchcock, Colin McComb, Rob McCreary, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Sean K Reynolds, Owen K.C. Stephens, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Campaign © 2013, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Ryan Costello, Adam Daigle, Matt Goetz, Tim Hitchcock, James Jacobs, Ryan Macklin, Colin McComb, Jason Nelson, Richard Pett, Stephen Radney-MacFarland, Patrick Renie, Sean K Reynolds, F. Wesley Schneider, James L. Sutter, Russ Taylor, and Stephen Townshend.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Combat © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Brian J. Cortijo, Jim Groves, Tim Hitchcock, Richard A. Hunt, Colin McComb, Jason Nelson, Tom Phillips, Patrick Renie, Sean K Reynolds, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Equipment © 2012 Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Ross Byers, Brian J. Cortijo, Ryan Costello, Mike Ferguson, Matt Goetz, Jim Groves, Tracy Hurley, Matt James, Jonathan H. Keith, Michael Kenway, Hal MacLean, Jason Nelson, Tork Shaw, Owen KC Stephens, and Russ Taylor.


Anger of Angels © 2003, Sean K Reynolds.


Book of Fiends © 2003, Green Ronin Publishing; Authors: Aaron Loeb, Erik Mona, Chris Pramas, Robert J. Schwalb.


The Book of Hallowed Might © 2002, Monte J. Cook.


Monte Cook''s Arcana Unearthed. © 2003, Monte J. Cook.


Path of the Magi © 2002 Citizen Games/Troll Lord Games; Authors: Mike McArtor, W. Jason Peck, Jeff Quick, and Sean K Reynolds.


Skreyn''s Register: The Bonds of Magic. © 2002, Sean K Reynolds.


The Book of Experimental Might © 2008, Monte J. Cook. All rights reserved.


Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors: Scott Greene, with Clark Peterson, Erica Balsley, Kevin Baase, Casey Christofferson, Lance Hawvermale, Travis Hawvermale, Patrick Lawinger, and Bill Webb; Based on original content from TSR.


Kobold Quarterly Issue 7, © 2008, Open Design LLC, www.koboldquarterly.com; Authors: John Baichtal, Wolfgang Baur, Ross Byers, Matthew Cicci, John Flemming, Jeremy Jones, Derek Kagemann, Phillip Larwood, Richard Pett, and Stan!


The Tome of Horrors III © 2005, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Adherer from the Tome of Horrors Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and Clark Peterson, based on original material by Guy Shearer.


Amphisbaena from the Tome of Horrors Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Angel Monadic Deva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Angel Movanic Deva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Animal Lord from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games,Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Ascomid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Atomie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Aurumvorax from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Axe Beak from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Baphomet from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Bat Mobat from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Peterson and Clark Peterson, based on original material by Gary Gygax.


Beetle Slicer from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Blindheim from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Basidirond from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Brownie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Bunyip from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Dermot Jackson.


Carbuncle from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Caryatid Column from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jean Wells.


Cave Fisher from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lawrence Schick.


Crypt Thing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Crystal Ooze from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Daemon Ceustodaemon (Guardian Daemon) from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Derghodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Hydrodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Piscodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Dark Creeper from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Rik Shepard.


Dark Stalker from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Muth.


Death Worm from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley.


Decapus from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jean Wells.


Demodand Shaggy from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demodand Slimy from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demodand Tarry from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demon Nabasu from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dire Corby from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jeff Wyndham.


Disenchanter from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Dragon Faerie from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Brian Jaeger and Gary Gygax.


Dragon Horse from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dracolisk from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dust Digger from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Flail Snail from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Tilbrook.


Flumph from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian McDowell and Douglas Naismith.


Froghemoth from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Foo Creature from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Forlarren from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian Livingstone.


Genie Marid from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Giant Slug from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Giant Wood from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Wizards of the Coast.


Gloomwing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Grippli from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Nereid from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Gryph from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Peter Brown.


Hangman Tree from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Hippocampus from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley, based on original material by Gary Gygax.


Huecuva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Underworld Oracle.


Ice Golem from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Iron Cobra from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Philip Masters.


Jackalwere from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Jubilex from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Kamadan from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Nick Louth.


Kech from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Kelpie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lawrence Schick.


Korred from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Leprechaun from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Magma ooze from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Marid from the Tome of Horrors III © 2005, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Mihstu from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Mite from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian Livingstone and Mark Barnes.


Mongrelman from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Nabasu Demon from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Necrophidius from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Simon Tillbrook.


Nereid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Pech from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Phycomid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Poltergeist from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lewis Pulsipher.


Quickling from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Quickwood from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Rot Grub from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Clark Peterson, based on original material by Gary Gygax.


Russet Mold from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Sandman from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Scarecrow from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Shadow Demon from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Neville White.


Skulk from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Muth.


Slime Mold from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Slithering Tracker from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Soul Eater from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by David Cook.


Spriggan from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley, based on original material by Roger Moore and Gary Gygax.


Tenebrous Worm from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Tentamort from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Mike Roberts.


Tick Giant & Dragon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Troll Ice from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Russell Cole.


Troll Rock from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Vegepygmy from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Wolf-In-Sheep''s-Clothing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Wood Golem from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and Patrick Lawinger.


Yellow Musk Creeper from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Yellow Musk Zombie from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Yeti from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Zombie Juju from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.

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