Inhalt


Der Baukasten zur Erschaffung von Völkern

In fast jeder Kampagne kommt irgendwann der Punkt, an dem jemand, sei es der SL oder einer der Spieler, ein neues Volk erschaffen will. Manchmal benötigt der SL ein neues Volk, um eine Nische in der Geschichte oder der Ökologie seiner Kampagnenwelt zu bevölkern. Dabei kann es sich um einfache Frostelfen oder komplizierte Mechanische Riesen aus einer anderen Existenzebene handeln. Vielleicht möchte aber auch ein Spieler einen Angehörigen eines existierenden monströsen Volkes spielen oder wurde von einer Geschichte oder seiner eigenen Fantasie inspiriert und will nun ein Volk für ein bei Pathfinder bisher noch nicht vertretenes Charakterkonzept erschaffen. Die folgenden Regeln ermöglichen es Spielleitern und auch Spielern unter Aufsicht des SL, neue Völker zu erschaffen, welche ausbalanciert sind und zu den Grundregeln passen.


Zudem gestatten diese Regeln die Erschaffung mächtiger Völker, welche sich schwereren Herausforderungen stellen können als die Völker des Grundregelwerks. Du kannst neue Völker erschaffen, ein Volk nach einem existierenden Monster modellieren und sogar Völker des Grundregelwerkes mächtiger gestalten, damit sie mit neuen Völkern Schritt halten können.


Beispielvölker

In diesem Kapitel sind zahlreiche Beispiele für Völker aufgeführt, welche mittels dieses Baukastens erschaffen wurden. Dabei handelt es sich u.a. um Beispielvölker, welche bereits als spielbare Völker in den Pathfinder Monsterhandbüchern I-III[link1] vorgestellt wurden. Diese Völker haben in der Regel volksbezogene Trefferwürfel, Fertigkeiten und andere Fähigkeiten, während SC, die ihnen angehören, ihre Spielwerte entsprechend ihrer Klasse[link2] und Stufe[link3] berechnen. Beachte, dass diese Völker nur eine Annäherung an ihre monströsen Gegenstücke darstellen und diesen wertetechnisch vielleicht nicht absolut entsprechen. Im weiteren Verlauf des Kapitels folgen neue Völker, die mit Hilfe des Baukastens erstellt wurden. Der letzte Teil dieses Kapitels schließlich schlüsselt die Völker des Grundregelwerks[link4] und viele der vorgestellten anderen Völker in diesem Band nach ihren Fähigkeiten auf.


Das Erschaffen eines neuen Volkes

Dieser Baukasten ermöglicht es dir, ein neues Volk zu erschaffen, indem du mit Volkspunkten (VP) Volksmerkmale und Volkseigenschaften erwirbst. Der große Unterschied besteht darin, dass Volkseigenschaften erworben werden müssen (du musst in jeder Unterkategorie an Volkseigenschaften eine Auswahl treffen), während Volksmerkmale optional sind. Es gibt sechs Kategorien von Volkseigenschaften: Art, Unterart (sofern vorhanden), Größe, Grundbewegungsrate, Attributswertanpassung und Sprachen. Volksmerkmale dagegen präsentieren eine Reihe interessanter Optionen für das Volk, welches du erschaffst. Dabei kann es sich um weitere oder erweiterte Bewegungsarten, Boni auf Fertigkeitswürfe[link5] oder auch seltsame Kräfte handeln wie ein furchterweckendes Quaken als besonderer Angriff oder die Gabe des Gestaltwandels. Volksmerkmale sind in mehrere Kategorien unterteilt wie Angriff, Verteidigung und Magische Eigenschaften.


Ehe du Volkseigenschaften und -merkmale erwirbst, musst du das Machtniveau deines Volkes bestimmen. Der SL bestimmt dies nach den Bedürfnissen seiner Kampagne. Das Machtniveau eines Volkes bestimmt die Menge an VP, mit denen du das Volk erstellen kann sowie die Höchstzahl an Volksmerkmalen, die du pro Kategorie auswählen kannst, und welche Arten von Merkmalen du wählen kannst.


Manche Volksmerkmale kosten 0 VP oder haben einen negativen Kostenwert. Dies bedeutet, dass du sie kostenlos auswählen kannst oder sogar VP gutgeschrieben bekommst. Im Falle von Volkseigenschaften zählt eine Option, die 0 Punkte kostet, immer noch als Wahl innerhalb der entsprechenden Kategorie. Bei den Volksmerkmalen zählen sie gegen die Höchstzahl möglicher Merkmale pro Kategorie.


Es gibt drei Machtniveaus: Standard, Verbessert und Monströs. Standardvölker können nur Standardvolksmerkmale wählen, während verbesserten Völkern Standard- und verbesserte Volksmerkmale offenstehen und monströse Völker aus den Standard-, verbesserten und monströsen Volksmerkmalen wählen können. Die Tabelle führt die Anzahl an VP auf, welche du aufwenden kannst sowie die Höchstzahl an Merkmalen pro Volksmerkmalkategorie entsprechend dem Machtniveau.


Tabelle: Volkspunkte und Höchstzahl an Merkmalen pro Kategorie nach Machtniveau

Machtniveau VP Merkmale pro Kategorie
Standard 1-10 3
Verbessert 11-20 4
Monströs 20+ 5

Sobald du das Machtniveau des Volkes bestimmt hast, befolge die nachfolgend aufgeführten Schritte, um dein Volk zu erschaffen.


Schritt 1: Konzept

Ein Volk ist mehr als nur eine Gruppe von Individuen mit ähnlichen Eigenschaften und Merkmalen. Ein Volk besteht aus einer Gruppe von Wesen gleicher Volkszugehörigkeit mit einer gemeinsamen Vergangenheit und kulturellen Identität. Der Baukasten bietet dir zwar viele Möglichkeiten zum Erschaffen neuer Völker an, allerdings solltest du dich nicht in Versuchung führen lassen, jede Kategorie als kaltes Büffet zu betrachten, bei dem du dir die besten Leckerbissen herauspickst. Für deine Kampagnenwelt ist es weitaus förderlicher, dir zuerst ein Konzept für dein Volk zurechtzulegen. Ehe du dich den Optionen zuwendest, beantworte daher zuerst ein paar Fragen zu deinem Volk und seiner Kultur. Die Antworten können dir dabei helfen, eine nachvollziehbare Auswahl bei den Eigenschaften und Merkmalen zu treffen, damit dein Volk sich besser in die Spielwelt einpasst und nicht wie eine Ansammlung scheinbar zufällig zusammengestellter Optionen wirkt. Du könntest dir die folgenden Fragen stellen:







Solltest du diese Regeln verwenden und nicht der SL sein, dann arbeite bei der Erschaffung deines Volkes eng mit dem SL zusammen, damit das Volk einen Platz und einen Daseinszweck in der Kampagnenwelt besitzt.


Völker ohne Konstitution

Beim Erstellen der Attributswerte[link6] der meisten Völker, die du mit diesen Regeln erschaffst, benutzt du auch für verbesserte und monströse Völker die Standardmethoden, welche im Grundregelwerk[link4] im Abschnitt Attributswerte[link6] vorgestellt werden. Völker ohne Konstitutionswert[link7] sind dagegen die Ausnahme und erfordern einige leichte Veränderungen bei der Generierungsmethode der Attributswerte[link6] wie folgt:



Standard: Würfle 4W6 und addiere die drei höchsten Würfelergebnisse. Tue dies aber nur fünf Mal, verteilte die Summen nach Belieben, aber überspringe Konstitution[link8].

Klassisch: Würfle fünf Mal 3W6 und verteile die Summen nach Belieben, aber überspringe Konstitution[link8].

Heroisch: Würfle 2W6 und addiere 6 zur Summe. Tue dies fünf Mal und verteile die Gesamtsummen nach Belieben, aber überspringe Konstitution[link8].

Würfelvorrat: Völker ohne Konstitution[link8] verteilen 24W6 auf ihre Attributswerte[link6] und ignorieren dabei Konstitution[link8]. Pro Attribut[link6] müssen immer noch mindestens 3W6 zugewiesen werden; erhöhe diesen Wert bei mächtigeren Charakteren.

Kauf: Gehe bei dieser Methode davon aus, dass Angehörige von Völkern ohne Konstitution[link8] einen KO-Wert von 10 haben, und kaufe die übrigen Attribute normal mit den verfügbaren Punkten entsprechend dem Machtniveau der Kampagne.


Problematische verbesserte und monströse Völker

Da verbesserte und monströse Völker über mächtige Volksmerkmale verfügen, benötigen sie größere Herausforderungen – insbesondere auf niedrigen Stufen. Die Grundrichtlinie ist daher, dass eine Gruppe bestehend aus Charakteren verbesserter und monströser Völker höherstufig behandelt werden muss, als ihre aufgewandten VP ausweisen. Berechne die angepasste Durchschnittsstufe und nutze diesen Wert als Grundlage für die Erschaffung von Begegnungen und Abenteuern. Bei Gruppen mit gemischten Machtniveaus bilde den VP-Durchschnitt und Runde ihn zum nächsten Vielfachen von 10 auf oder ab.


Tabelle: Durchschnittsgruppenstufe

Ø-VP 1-5 6-10 11-15 16-20
20 +1 Stufe +0 Stufe +0 Stufe +0 Stufe
30 +2 Stufe +1 Stufe +0 Stufe +0 Stufe
40 +3 Stufe +2 Stufe +1 Stufe +0 Stufe

Schritt 2: Volkseigenschaften

Der nächste Schritt besteht darin, die Volkseigenschaften zu bestimmen. Du musst bei jeder der folgenden Kategorien eine Auswahl treffen. Manche Eigenschaften oder Aspekte von Eigenschaften dienen als Voraussetzungen für Volksmerkmale.


Volkseigenschaften[link9]

Eigenschaftskategorie Art[link10]
Eigenschaftskategorie Attributswertanpassung[link11]
Eigenschaftskategorie Größe[link12]
Eigenschaftskategorie Grundbewegungsrate[link13]
Eigenschaftskategorie Sprache[link14]

Schritt 3: Volksmerkmale

Sobald du alle Volkseigenschaften bestimmt hast, kannst du mit deinen verbleibenden VP Volksmerkmale erwerben.


Volksmerkmale werden in mehrere Kategorien unterteilt: Attributswerte[link6], Defensiv, Talente und Fertigkeiten, Magie, Bewegung, Offensiv, Sinne, Schwächen und Sonstige-Volksmerkmale. Die Anzahl an Volksmerkmalen, die du pro Kategorie erwerben kannst, ist vom Machtniveau des Volkes abhängig, das du erschaffst. Standardvölker können pro Kategorie maximal drei Volksmerkmale erhalten, verbesserte Völker vier und monströse Völker höchstens fünf Volksmerkmale. Ferner sind die Merkmale aller Kategorien nach Art organisiert: Standard, Verbessert und Monströs. Standardvölker können nur Standardvolksmerkmale auswählen, verbesserte Völker Standard- und verbesserte Merkmale und monströse Völker Standard-, verbesserte und monströse Merkmale.


Sofern nicht anders vermerkt, sind alle Volksmerkmale außergewöhnliche Fähigkeiten und können jeweils nur einmal ausgewählt werden.


Alle Volksmerkmale verwenden das folgende Format:


Name (VP Kosten): Jedes Volksmerkmal benennt zunächst seine Bezeichnung. Die Kosten eines Merkmals sind in Volkspunkten (VP) hinter dieser Namensbezeichnung in Klammern aufgeführt. Solltest du ein Volksmerkmal mehrfach wählen können, musst du jedes Mal diesen Betrag an VP aufwenden, außer die Beschreibung sagt in der Zeile Speziell etwas anderes aus.


Voraussetzungen: Manche Volksmerkmale haben Voraussetzungen. Dein Volk muss alle aufgeführten Voraussetzungen erfüllen, ehe du ein solches Volksmerkmale auswählen kannst. Manche Volksmerkmale erfordern eine bestimmte Art oder Unterart, während andere bestimmte andere Volksmerkmale oder Volkseigenschaften als Voraussetzungen aufführen.


Vorteil: Dies ist der Vorteil, den die Angehörigen des von dir erschaffenen Volkes durch das Volksmerkmal erhalten.


Speziell: Hier werden zusätzliche Informationen und eventuelle Sonderregeln zu dem Volksmerkmal aufgeführt.


Volksmerkmale[link15]

Volksmerkmale Attributswerte[link16]
Volksmerkmale Bewegung[link17]
Volksmerkmale Verteidigung[link18]
Volksmerkmale Magie[link19]
Volksmerkmale Angriff[link20]
Volksmerkmale Schwächen[link21]
Volksmerkmale Sinne[link22]
Volksmerkmale Talente und Fertigkeiten[link23]
Volksmerkmale Sonstige[link24]
Vierbeiner und magische Ausrüstungsplätze[link25]

Volksbeispiele

Völker des Grundregelwerkes[link26]
Weitere Völker[link27]
Andere Völker[link28]





Open Game License

Product Identity

The following items are hereby identified as Product Identity as defined in the Open Game License 1.0a, Section 1(e), and are not Open Content: All trademarks, registered trademarks, proper names (characters, deities, etc.), dialogue, plots, storylines, locations, characters, artworks, and trade dress. (Elements that have previously been designated as Open Game Content are not included in this declaration.)

Open Content

Except for material designated as Product Identity (see above), the game mechanics of this Paizo Publishing game product are Open Game Content, as defined in the Open Game License version 1.0a Section 1(d). No portion of this work other than the material designated as Open Game Content may be reproduced in any form without written permission.

OPEN GAME LICENSE Version 1.0a

The following text is the property of Wizards of the Coast Inc. and is Copyright 2000 Wizards of the Coast, Inc ("Wizards"). All Rights Reserved.


1. Definitions (a) "Contributors" means the copyright and/or trademark owners who have contributed Open Game Content; (b) "Derivative Material" means copyrighted material including derivative works and translations (including into other computer languages), potation, modification, correction, addition, extension, upgrade, improvement, compilation, abridgment or other form in which an existing work may be recast, transformed or adapted; © "Distribute" means to reproduce, license, rent, lease, sell, broadcast, publicly display, transmit or otherwise distribute; (d) "Open Game Content" means the game mechanic and includes the methods, procedures, processes and routines to the extent such content does not embody the Product Identity and is an enhancement over the prior art and any additional content clearly identified as Open Game Content by the Contributor, and means any work covered by this License, including translations and derivative works under copyright law, but specifically excludes Product Identity. (e) "Product Identity" means product and product line names, logos and identifying marks including trade dress; artifacts, creatures, characters, stories, storylines, plots, thematic elements, dialogue, incidents, language, artwork, symbols, designs, depictions, likenesses, formats, poses, concepts, themes and graphic, photographic and other visual or audio representations; names and descriptions of characters, spells, enchantments, personalities, teams, personas, likenesses and special abilities; places, locations, environments, creatures, equipment, magical or supernatural abilities or effects, logos, symbols, or graphic designs; and any other trademark or registered trademark clearly identified as Product identity by the owner of the Product Identity, and which specifically excludes the Open Game Content; (f) "Trademark" means the logos, names, mark, sign, motto, designs that are used by a Contributor to identify itself or its products or the associated products contributed to the Open Game License by the Contributor (g) "Use", "Used" or "Using" means to use, Distribute, copy, edit, format, modify, translate and otherwise create Derivative Material of Open Game Content. (h) "You" or "Your" means the licensee in terms of this agreement.


2. The License This License applies to any Open Game Content that contains a notice indicating that the Open Game Content may only be Used under and in terms of this License. You must affix such a notice to any Open Game Content that you Use. No terms may be added to or subtracted from this License except as described by the License itself. No other terms or conditions may be applied to any Open Game Content distributed using this License.


3. Offer and Acceptance By Using the Open Game Content You indicate Your acceptance of the terms of this License.


4. Grant and Consideration In consideration for agreeing to use this License, the Contributors grant You a perpetual, worldwide, royalty-free, non-exclusive license with the exact terms of this License to Use, the Open Game Content.


5. Representation of Authority to Contribute If You are contributing original material as Open Game Content, You represent that Your Contributions are Your original creation and/or You have sufficient rights to grant the rights conveyed by this License.


6. Notice of License Copyright You must update the COPYRIGHT NOTICE portion of this License to include the exact text of the COPYRIGHT NOTICE of any Open Game Content You are copying, modifying or distributing, and You must add the title, the copyright date, and the copyright holder's name to the COPYRIGHT NOTICE of any original Open Game Content you Distribute.


7. Use of Product Identity You agree not to Use any Product Identity, including as an indication as to compatibility, except as expressly licensed in another, independent Agreement with the owner of each element of that Product Identity. You agree not to indicate compatibility or co-adaptability with any Trademark or Registered Trademark in conjunction with a work containing Open Game Content except as expressly licensed in another, independent Agreement with the owner of such Trademark or Registered Trademark. The use of any Product Identity in Open Game Content does not constitute a challenge to the ownership of that Product Identity. The owner of any Product Identity used in Open Game Content shall retain all rights, title and interest in and to that Product Identity.


8. Identification If you distribute Open Game Content You must clearly indicate which portions of the work that you are distributing are Open Game Content.


9. Updating the License Wizards or its designated Agents may publish updated versions of this License. You may use any authorized version of this License to copy, modify and distribute any Open Game Content originally distributed under any version of this License.


10. Copy of this License You MUST include a copy of this License with every copy of the Open Game Content You distribute.


11. Use of Contributor Credits You may not market or advertise the Open Game Content using the name of any Contributor unless You have written permission from the Contributor to do so.


12. Inability to Comply If it is impossible for You to comply with any of the terms of this License with respect to some or all of the Open Game Content due to statute, judicial order, or governmental regulation then You may not Use any Open Game Material so affected.


13. Termination This License will terminate automatically if You fail to comply with all terms herein and fail to cure such breach within 30 days of becoming aware of the breach. All sublicenses shall survive the termination of this License.


14. Reformation If any provision of this License is held to be unenforceable, such provision shall be reformed only to the extent necessary to make it enforceable.


15. COPYRIGHT NOTICE

Open Game License v 1.0a Copyright 2000, Wizards of the Coast, Inc.


System Reference Document Copyright 2000, Wizards of the Coast, Inc.; Authors Jonathan Tweet, Monte Cook, Skip Williams, based on material by E. Gary Gygax and Dave Arneson.


Pathfinder Roleplaying Game Reference Document © 2011, Paizo Publishing, LLC; Author: Paizo Publishing, LLC.


Pathfinder Roleplaying Game Core Rulebook © 2009, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game Bestiary © 2009, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game Bestiary 2 © 2010, Paizo Publishing, LLC; Authors Wolfgang Baur, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Graeme Davis, Crystal Frasier, Joshua J. Frost, Tim Hitchcock, Brandon Hodge, James Jacobs, Steve Kenson, Hal MacLean, Martin Mason, Rob McCreary, Erik Mona, Jason Nelson, Patrick Renie, Sean K Reynolds, F. Wesley Schneider, Owen K.C. Stephens, James L. Sutter, Russ Taylor, and Greg A. Vaughan, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game Bestiary 3 © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Jason Bulmahn, Adam Daigle, James Jacobs, Michael Kenway, Rob McCreary, Patrick Renie, Chris Sims, F. Wesley Schneider, James L. Sutter, and Russ Taylor, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game GameMastery Guide © 2010, Paizo Publishing, LLC; Author: Cam Banks, Wolfgang Buar, Jason Bulmahn, Jim Butler, Eric Cagle, Graeme Davis, Adam Daigle, Joshua J. Frost, James Jacobs, Kenneth Hite, Steven Kenson, Robin Laws, Tito Leati, Rob McCreary, Hal Maclean, Colin McComb, Jason Nelson, David Noonan, Richard Pett, Rich Redman, Sean K reynolds, F. Wesley Schneider, Amber Scorr, Doug Seacat, Mike Selinker, Lisa Stevens, James L. Sutter, Russ Taylor, Penny Williams, Skip Williams, Teeuwynn Woodruff.


Pathfinder Roleplaying Game Advanced Player''s Guide. © 2010, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn


Pathfinder Roleplaying Game Advanced Race Guide © 2012, Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Jim Groves, Tim Hitchcock, Hal MacLean, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Owen K.C. Stephens, Todd Stewart, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game NPC Codex © 2012, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Alex Greenshields, Rob McCreary, Mark Moreland, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Patrick Renie, Sean K Reynolds, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Magic © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jason Bulmahn, Tim Hitchcock, Colin McComb, Rob McCreary, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Sean K Reynolds, Owen K.C. Stephens, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Campaign © 2013, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Ryan Costello, Adam Daigle, Matt Goetz, Tim Hitchcock, James Jacobs, Ryan Macklin, Colin McComb, Jason Nelson, Richard Pett, Stephen Radney-MacFarland, Patrick Renie, Sean K Reynolds, F. Wesley Schneider, James L. Sutter, Russ Taylor, and Stephen Townshend.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Combat © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Brian J. Cortijo, Jim Groves, Tim Hitchcock, Richard A. Hunt, Colin McComb, Jason Nelson, Tom Phillips, Patrick Renie, Sean K Reynolds, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Equipment © 2012 Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Ross Byers, Brian J. Cortijo, Ryan Costello, Mike Ferguson, Matt Goetz, Jim Groves, Tracy Hurley, Matt James, Jonathan H. Keith, Michael Kenway, Hal MacLean, Jason Nelson, Tork Shaw, Owen KC Stephens, and Russ Taylor.


Anger of Angels © 2003, Sean K Reynolds.


Book of Fiends © 2003, Green Ronin Publishing; Authors: Aaron Loeb, Erik Mona, Chris Pramas, Robert J. Schwalb.


The Book of Hallowed Might © 2002, Monte J. Cook.


Monte Cook''s Arcana Unearthed. © 2003, Monte J. Cook.


Path of the Magi © 2002 Citizen Games/Troll Lord Games; Authors: Mike McArtor, W. Jason Peck, Jeff Quick, and Sean K Reynolds.


Skreyn''s Register: The Bonds of Magic. © 2002, Sean K Reynolds.


The Book of Experimental Might © 2008, Monte J. Cook. All rights reserved.


Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors: Scott Greene, with Clark Peterson, Erica Balsley, Kevin Baase, Casey Christofferson, Lance Hawvermale, Travis Hawvermale, Patrick Lawinger, and Bill Webb; Based on original content from TSR.


Kobold Quarterly Issue 7, © 2008, Open Design LLC, www.koboldquarterly.com; Authors: John Baichtal, Wolfgang Baur, Ross Byers, Matthew Cicci, John Flemming, Jeremy Jones, Derek Kagemann, Phillip Larwood, Richard Pett, and Stan!


The Tome of Horrors III © 2005, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Adherer from the Tome of Horrors Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and Clark Peterson, based on original material by Guy Shearer.


Amphisbaena from the Tome of Horrors Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Angel Monadic Deva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Angel Movanic Deva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Animal Lord from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games,Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Ascomid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Atomie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Aurumvorax from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Axe Beak from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Baphomet from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Bat Mobat from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Peterson and Clark Peterson, based on original material by Gary Gygax.


Beetle Slicer from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Blindheim from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Basidirond from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Brownie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Bunyip from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Dermot Jackson.


Carbuncle from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Caryatid Column from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jean Wells.


Cave Fisher from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lawrence Schick.


Crypt Thing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Crystal Ooze from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Daemon Ceustodaemon (Guardian Daemon) from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Derghodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Hydrodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Piscodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Dark Creeper from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Rik Shepard.


Dark Stalker from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Muth.


Death Worm from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley.


Decapus from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jean Wells.


Demodand Shaggy from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demodand Slimy from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demodand Tarry from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demon Nabasu from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dire Corby from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jeff Wyndham.


Disenchanter from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Dragon Faerie from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Brian Jaeger and Gary Gygax.


Dragon Horse from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dracolisk from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dust Digger from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Flail Snail from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Tilbrook.


Flumph from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian McDowell and Douglas Naismith.


Froghemoth from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Foo Creature from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Forlarren from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian Livingstone.


Genie Marid from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Giant Slug from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Giant Wood from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Wizards of the Coast.


Gloomwing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Grippli from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Nereid from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Gryph from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Peter Brown.


Hangman Tree from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Hippocampus from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley, based on original material by Gary Gygax.


Huecuva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Underworld Oracle.


Ice Golem from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Iron Cobra from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Philip Masters.


Jackalwere from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Jubilex from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Kamadan from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Nick Louth.


Kech from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Kelpie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lawrence Schick.


Korred from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Leprechaun from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Magma ooze from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Marid from the Tome of Horrors III © 2005, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Mihstu from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Mite from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian Livingstone and Mark Barnes.


Mongrelman from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Nabasu Demon from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Necrophidius from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Simon Tillbrook.


Nereid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Pech from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Phycomid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Poltergeist from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lewis Pulsipher.


Quickling from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Quickwood from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Rot Grub from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Clark Peterson, based on original material by Gary Gygax.


Russet Mold from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Sandman from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Scarecrow from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Shadow Demon from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Neville White.


Skulk from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Muth.


Slime Mold from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Slithering Tracker from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Soul Eater from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by David Cook.


Spriggan from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley, based on original material by Roger Moore and Gary Gygax.


Tenebrous Worm from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Tentamort from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Mike Roberts.


Tick Giant & Dragon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Troll Ice from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Russell Cole.


Troll Rock from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Vegepygmy from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Wolf-In-Sheep''s-Clothing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Wood Golem from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and Patrick Lawinger.


Yellow Musk Creeper from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Yellow Musk Zombie from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Yeti from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Zombie Juju from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.

Häufig gestellte Fragen zur OGL

Siehe Deutsches PRD und Nutzungsrechte[link29]



Links
[link1] http://prd.5footstep.de/Monsterhandbuecher

[link2] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Klassen

[link3] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/AufGehts/AllgemeineBegriffe/Stufe

[link4] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk

[link5] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/Fertigkeitenerwerben/Fertigkeitswuerfe

[link6] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/AufGehts/Attributswerte

[link7] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/AufGehts/Attributswerte#Konstitutions

[link8] http://prd.5footstep.de/Grundregelwerk/AufGehts/Attributswerte#Konstitution

[link9] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt2Volkseigenschaften/Volkseigenschaften

[link10] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt2Volkseigenschaften/Volkseigenschaften/EigenschaftskategorieArt

[link11] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt2Volkseigenschaften/Volkseigenschaften/EigenschaftskategorieAttributswertanpassung

[link12] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt2Volkseigenschaften/Volkseigenschaften/EigenschaftskategorieGroesse

[link13] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt2Volkseigenschaften/Volkseigenschaften/EigenschaftskategorieGrundbewegungsrate

[link14] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt2Volkseigenschaften/Volkseigenschaften/EigenschaftskategorieSprache

[link15] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt3Volksmerkmale/Volksmerkmale

[link16] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt3Volksmerkmale/Volksmerkmale/VolksmerkmaleAttributswerte

[link17] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt3Volksmerkmale/Volksmerkmale/VolksmerkmaleBewegung

[link18] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt3Volksmerkmale/Volksmerkmale/VolksmerkmaleVerteidigung

[link19] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt3Volksmerkmale/Volksmerkmale/VolksmerkmaleMagie

[link20] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt3Volksmerkmale/Volksmerkmale/VolksmerkmaleAngriff

[link21] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt3Volksmerkmale/Volksmerkmale/VolksmerkmaleSchwaechen

[link22] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt3Volksmerkmale/Volksmerkmale/VolksmerkmaleSinne

[link23] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt3Volksmerkmale/Volksmerkmale/VolksmerkmaleTalenteundFertigkeiten

[link24] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt3Volksmerkmale/Volksmerkmale/VolksmerkmaleSonstige

[link25] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Schritt3Volksmerkmale/Volksmerkmale/VolksmerkmaleVierbeinerundmagischeAusruestungsplaetze

[link26] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Volksbeispiele/VoelkerdesGrundregelwerkes

[link27] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Volksbeispiele/WeitereVoelker

[link28] http://prd.5footstep.de/AusbauregelnIIIVoelker/Voelkerbaukasten/Volksbeispiele/AndereVoelker

[link29] http://prd.5footstep.de/FAQ/DeutschesPRDundNutzungsrechte