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Fertigkeitsgruppen

Bei der Verwendung dieses alternativen Fertigkeitssystems erhalten Charaktere Boni für umfassende Fertigkeitskategorien und höhere Boni für spezifische Fertigkeiten. Statt die Liste der Fertigkeiten zu ersetzen oder zu verändern, nutzt dieses System Gemeinsamkeiten zwischen den Fertigkeiten und unterteilt sie in Gruppen. Das Auswählen von Fertigkeiten wird vereinfacht: statt Fertigkeitsränge in jeweils eine Fertigkeit zu investieren, erhält ein Charakter Training in einer kleinen Anzahl von Fertigkeitsgruppen. Ferner erlangt er Spezialisierungen, welche ihm Boni für bestimmte Fertigkeiten verleihen, wenn er Erfahrungsstufen hinzugewinnt. Diese Gruppen repräsentieren jeweils breitgefächerte Begabungen, während die Fertigkeitsspezialisierungen die normalen Fertigkeiten verwenden.

Bei diesem System müssen die Spieler sich nicht damit befassen, wie sie ihre Fertigkeitsränge investieren. Ein Charakter addiert seine halbe Stufe, wenn er Fertigkeitswürfe[link1] für Fertigkeiten in seinen ausgewählten Fertigkeitsgruppen ablegt, so dass Charaktere zumindest etwas kompetent in Fertigkeiten werden, die sie ansonsten vielleicht vernachlässigen. Dieses System sorgt dafür, dass Charaktere umfassender befähigt sind, allerdings gibt es im Gegenzug weniger Fertigkeiten, in denen sie – zumindest auf niedrigen Erfahrungsstufen – glänzen können.

Regeln für Fertigkeitsgruppen

Mit der 1. Stufe gilt ein Charakter in einer Reihe von Fertigkeitsgruppen in Höhe der Anzahl an Fertigkeitsrängen geübt, welche er gemäß Tabelle 2-5 pro Stufe erhält. Ein Charakter kann in jeder Fertigkeitsgruppe Übung erlangen, selbst wenn diese keine seiner Klassenfertigkeiten enthält.

Mit der 1. Stufe spezialisiert sich ein Charakter in einer Fertigkeit plus einer Anzahl von weiteren Fertigkeiten in Höhe seines halben Intelligenzmodifikators[link2]. Mit der 2. Stufe – und dann jeder weiteren geraden Charakterstufe – spezialisiert er sich in einer weiteren Fertigkeit. Sollte sich sein Intelligenzmodifikator[link2] verändern, wird die Anzahl der Fertigkeiten, in denen er sich spezialisiert, entsprechend angepasst. Ein Charakter kann sich auf Fertigkeiten spezialisieren, welche sich nicht in den Fertigkeitsgruppen befinden, in denen er geübt ist, allerdings ist sein Bonus für solche Fertigkeiten niedriger als bei Fertigkeiten, auf welche er sich spezialisiert und die Teil einer seiner Fertigkeitsgruppen sind.

Um zu bestimmen, ob ein Charakter eine Fertigkeit einsetzen kann, die nur geübt möglich ist, zählt der Charakter dann als geübt, wenn er sich entweder auf die fragliche Fertigkeit spezialisiert hat oder in der Fertigkeitsgruppe dieser Fertigkeit geübt ist.
Beispiel: Ein Druide der 1. Stufe mit einem Intelligenzwert[link3] von 12 ist in zwei Fertigkeitsgruppen geübt. Er wählt Körper und Natur. Er kann sich in einer Fertigkeit spezialisieren (sein halber IN-Modifikator[link2] wird auf 0 abgerundet, so dass er sich erst dann in Bonusfertigkeiten spezialisieren kann, wenn er seinen Intelligenzwert[link3] auf 14 erhöht hat). Der Druide entscheidet, sich in Wahrnehmung[link4] zu spezialisieren.

Fertigkeitsgruppe Enthaltene Fertigkeiten
Diebeskunst Fingerfertigkeit[link5], Heimlichkeit[link6], Magischen Gegenstand benutzen[link7], Mechanismus ausschalten[link8], Verkleiden[link9]
Gesellschaft Auftreten[link10], Bluffen[link11], Diplomatie[link12], Einschüchtern[link13], Sprachenkunde[link14]
Körper Akrobatik[link15], Entfesselungskunst[link16], Fliegen[link17], Klettern[link18], Reiten[link19], Schwimmen[link20]
Natur Heilkunde[link21], Mit Tieren umgehen[link22], Überlebenskunst[link23]
Sinne Motiv erkennen[link24], Wahrnehmung[link4]
Wissen Beruf[link25], Handwerk[link26], Schätzen[link27], Wissen (alle)[link28], Zauberkunde[link29]

Fertigkeitsboni berechnen

Wenn ein Charakter sich auf eine Fertigkeit spezialisiert, welche zu einer Fertigkeitsgruppe gehört, in der er geübt ist, erhält er einen Bonus auf Fertigkeitswürfe[link1] für diese Fertigkeit in Höhe seines relevanten Attributsmodifikators[link2] + seiner Charakterstufe. Sollte nur eine dieser Bedingungen zutreffen – geübt in der Fertigkeitsgruppe oder spezialisiert auf die Fertigkeit – entspricht der Bonus dem Attributsmodifikator[link2] + ½ Charakterstufe.

Sollte eine Fertigkeit zu den Klassenfertigkeiten des Charakters gehörten, erhält er den einmaligen Bonus von +3, falls er sich in dieser Fertigkeit spezialisiert oder in der dazugehörigen Fertigkeitsgruppe geübt ist – er muss nicht beide Voraussetzungen erfüllen. Boni auf Klassenfertigkeiten orientieren sich ausschließlich an den jeweiligen Fertigkeiten, nicht den Gruppe. Sollte ein Charakter Diplomatie als Klassenfertigkeit besitzen, nicht aber Bluffen und auch nicht in der Fertigkeitsgruppe Gesellschaft geübt sein, so erhält er den Bonus von +3 nur auf Fertigkeitswürfe für Diplomatie[link12], nicht aber auf Würfe für Bluffen[link11]. Dasselbe gilt für andere Umstände, welche Fertigkeitswürfe betreffen (z.B. das Talent Fertigkeitsfokus[link30] oder bestimmte Zauber), welche immer noch dieselben Boni oder Mali so verleihen, als würde die Kampagne das Alternativsystem für Fertigkeitsgruppen nicht verwenden.

Table: Spezialisierungen in Fertigkeiten und Gruppen nach Stufe

Charakterstufe Spezialisierungen1 Gruppen
2+IN2 4+IN3 6+IN4 8+IN5
1 1 2 2 3 3
2 2 2 2 3 3
3 2 2 2 3 3
4 3 2 2 3 3
5 3 2 2 3 3
6 4 2 2 3 3
7 4 2 2 3 3
8 5 2 3 3 4
9 5 2 3 3 4
10 6 3 3 4 4
11 6 3 3 4 4
12 7 3 3 4 4
13 7 3 3 4 4
14 8 3 3 4 4
15 8 3 3 4 4
16 9 3 3 4 4
17 9 3 3 4 4
18 10 3 4 4 5
19 10 3 4 4 5
20 11 3 4 4 5

1 Ein Charakter addiert seinen halben Intelligenzbonus auf die Anzahl der Fertigkeiten, in denen er sich spezialisiert; ein Charakter hat immer mindestens eine Fertigkeit, in der er sich spezialisiert.
2 Diese Kategorie umfasst den Arkanisten, die Hexe, den Hexenmeister, den Kämpfer, den Kampfmagus, den Kleriker, den Kriegspriester, den Magier, den Paktmagier und den Paladin.
3 Diese Kategorie umfasst den Alchemisten, den Barbaren, den Blutwüter, den Draufgänger, den Druiden, den Mönch, den Mystiker, den Raufbold, den Schamanen, den Schützen und den Skalden.
4 Diese Kategorie umfasst den Attentäter, den Barden, den Ermittler, den Inquisitor, den Jäger, den Ritter und den Waldläufer.
5 Diese Kategorie umfasst den Schurken.

Sprachenkunde

Der Charakter erlernt über die Fertigkeit Sprachenkunde[link14] Bonussprachen entsprechend seinem Stufenbonus auf diese Fertigkeit: Er erhält eine Anzahl von Bonussprachen in Höhe seiner halben Charakterstufe (Minimum 1), sofern er sich auf Sprachenkunde[link14] spezialisiert oder in der Fertigkeitsgruppe Gesellschaft geübt ist. Sollte er aber beide Voraussetzungen erfüllen, erhält er eine Anzahl von Bonussprachen in Höhe seiner ganzen Charakterstufe.

Charaktere mit Klassenkombinationen

Ein Charakter mit Stufen in mehreren Klassen bestimmt die Anzahl seiner Fertigkeitsgruppen nach der Klasse mit der niedrigsten Anzahl von Fertigkeitsrängen pro Stufe. Er verliert aber nicht nachträglich Fertigkeitsgruppen, in denen er geübt ist, wenn er eine Stufe in einer Klasse mit weniger Gruppen als bisher wählt – sobald ein Charakter in einer Fertigkeitsgruppe geübt ist, bleibt er dies.
Beispiel: Ein Schurke der 6. Stufe ist in drei Fertigkeitsgruppen geübt; wenn er nun eine Stufe als Druide erlangt, wäre er immer noch in drei Fertigkeitsgruppen geübt, würde aber erst mit der 18. Charakterstufe Übung in einer vierten Gruppe erlangen, statt wie zuvor mit der 8. Schurkenstufe.

Fertigkeitsgruppen und andere Alternativsysteme

Mit leichten Anpassungen funktioniert das Alternativsystem für Fertigkeitsgruppen auch mit dem Alternativsystem für Hintergrundfertigkeiten[link31] oder dem Alternativen Vereinfachten Fertigkeitssystem[link32]:

Hintergrundfertigkeiten

Statt mit jeder Stufe Fertigkeitsränge für Hintergrundfertigkeiten zu erlangen, spezialisiert sich ein Charakter mit der 1. Stufe auf eine Hintergrundfertigkeit. Er kann sich ansonsten normal auf jede beliebige Fertigkeit – Abenteurer- oder Hintergrundfertigkeit – spezialisieren. Die Fertigkeiten Kunstfertigkeit[link33] und Spezialwissen[link34] unterfallen der Fertigkeitsgruppe Wissen. Ein Charakter kann sich in beliebig vielen Ausprägungen der Fertigkeit Spezialwissen[link34] spezialisieren; um einen Fertigkeitswurf für eine Spezialwissensfertigkeit ablegen zu können, muss ein Charakter sich in dieser spezialisiert haben. Übung in der Fertigkeitsgruppe Wissen gestattet einem Charakter nicht, ungeübt Fertigkeitswürfe für Spezialwissen[link34] abzulegen; der Charakter addiert aber seine ganze Charakterstufe als Bonus auf geübte Würfe, statt nur die halbe Stufe.

Vereinfachtes Fertigkeitensystem

Halbiere jeweils die Anzahl an Fertigkeitsgruppen und Fertigkeiten, in denen sich ein Charakter spezialisieren kann (abgerundet, Minimum 1). Bestimme die Anzahl an Fertigkeitsgruppen und Fertigkeiten, in denen sich ein Angehöriger einer Klasse spezialisieren kann, indem du die Anzahl der Fertigkeitsränge pro Stufe halbierst (halbiere nicht die angepassten Werte, die auf Seite 85 aufgeführt werden).
Ferner muss du die Fertigkeitsgruppen anpassen:

Fertigkeitsgruppen Enthaltene Fertigkeiten
Diebeskunst Fingerfertigkeit, Heimlichkeit
Gesellschaft Auftreten, Beeinflussen
Körper Akrobatik, Athletik
Natur Naturkenntnisse, Überlebenskunst
Sinne Sinnesschärfe
Wissen Gesellschaftskenntnisse, Magiekenntnisse, Religionskenntnisse



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Pathfinder Roleplaying Game Core Rulebook © 2009, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game Bestiary © 2009, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game Bestiary 2 © 2010, Paizo Publishing, LLC; Authors Wolfgang Baur, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Graeme Davis, Crystal Frasier, Joshua J. Frost, Tim Hitchcock, Brandon Hodge, James Jacobs, Steve Kenson, Hal MacLean, Martin Mason, Rob McCreary, Erik Mona, Jason Nelson, Patrick Renie, Sean K Reynolds, F. Wesley Schneider, Owen K.C. Stephens, James L. Sutter, Russ Taylor, and Greg A. Vaughan, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game Bestiary 3 © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Jason Bulmahn, Adam Daigle, James Jacobs, Michael Kenway, Rob McCreary, Patrick Renie, Chris Sims, F. Wesley Schneider, James L. Sutter, and Russ Taylor, based on material by Jonathan Tweet, Monte Cook, and Skip Williams.


Pathfinder Roleplaying Game GameMastery Guide © 2010, Paizo Publishing, LLC; Author: Cam Banks, Wolfgang Buar, Jason Bulmahn, Jim Butler, Eric Cagle, Graeme Davis, Adam Daigle, Joshua J. Frost, James Jacobs, Kenneth Hite, Steven Kenson, Robin Laws, Tito Leati, Rob McCreary, Hal Maclean, Colin McComb, Jason Nelson, David Noonan, Richard Pett, Rich Redman, Sean K reynolds, F. Wesley Schneider, Amber Scorr, Doug Seacat, Mike Selinker, Lisa Stevens, James L. Sutter, Russ Taylor, Penny Williams, Skip Williams, Teeuwynn Woodruff.


Pathfinder Roleplaying Game Advanced Player''s Guide. © 2010, Paizo Publishing, LLC; Author: Jason Bulmahn


Pathfinder Roleplaying Game Advanced Race Guide © 2012, Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Jim Groves, Tim Hitchcock, Hal MacLean, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Owen K.C. Stephens, Todd Stewart, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game NPC Codex © 2012, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Jason Bulmahn, Adam Daigle, Alex Greenshields, Rob McCreary, Mark Moreland, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Patrick Renie, Sean K Reynolds, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Magic © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jason Bulmahn, Tim Hitchcock, Colin McComb, Rob McCreary, Jason Nelson, Stephen Radney-MacFarland, Sean K Reynolds, Owen K.C. Stephens, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Campaign © 2013, Paizo Publishing, LLC; Authors: Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Ryan Costello, Adam Daigle, Matt Goetz, Tim Hitchcock, James Jacobs, Ryan Macklin, Colin McComb, Jason Nelson, Richard Pett, Stephen Radney-MacFarland, Patrick Renie, Sean K Reynolds, F. Wesley Schneider, James L. Sutter, Russ Taylor, and Stephen Townshend.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Combat © 2011, Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Jason Bulmahn, Brian J. Cortijo, Jim Groves, Tim Hitchcock, Richard A. Hunt, Colin McComb, Jason Nelson, Tom Phillips, Patrick Renie, Sean K Reynolds, and Russ Taylor.


Pathfinder Roleplaying Game Ultimate Equipment © 2012 Paizo Publishing, LLC; Authors: Dennis Baker, Jesse Benner, Benjamin Bruck, Ross Byers, Brian J. Cortijo, Ryan Costello, Mike Ferguson, Matt Goetz, Jim Groves, Tracy Hurley, Matt James, Jonathan H. Keith, Michael Kenway, Hal MacLean, Jason Nelson, Tork Shaw, Owen KC Stephens, and Russ Taylor.


Anger of Angels © 2003, Sean K Reynolds.


Book of Fiends © 2003, Green Ronin Publishing; Authors: Aaron Loeb, Erik Mona, Chris Pramas, Robert J. Schwalb.


The Book of Hallowed Might © 2002, Monte J. Cook.


Monte Cook''s Arcana Unearthed. © 2003, Monte J. Cook.


Path of the Magi © 2002 Citizen Games/Troll Lord Games; Authors: Mike McArtor, W. Jason Peck, Jeff Quick, and Sean K Reynolds.


Skreyn''s Register: The Bonds of Magic. © 2002, Sean K Reynolds.


The Book of Experimental Might © 2008, Monte J. Cook. All rights reserved.


Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors: Scott Greene, with Clark Peterson, Erica Balsley, Kevin Baase, Casey Christofferson, Lance Hawvermale, Travis Hawvermale, Patrick Lawinger, and Bill Webb; Based on original content from TSR.


Kobold Quarterly Issue 7, © 2008, Open Design LLC, www.koboldquarterly.com; Authors: John Baichtal, Wolfgang Baur, Ross Byers, Matthew Cicci, John Flemming, Jeremy Jones, Derek Kagemann, Phillip Larwood, Richard Pett, and Stan!


The Tome of Horrors III © 2005, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Adherer from the Tome of Horrors Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and Clark Peterson, based on original material by Guy Shearer.


Amphisbaena from the Tome of Horrors Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Angel Monadic Deva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Angel Movanic Deva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Animal Lord from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games,Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Ascomid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Atomie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Aurumvorax from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Axe Beak from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Baphomet from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Bat Mobat from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Peterson and Clark Peterson, based on original material by Gary Gygax.


Beetle Slicer from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Blindheim from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Basidirond from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Brownie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Bunyip from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Dermot Jackson.


Carbuncle from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Caryatid Column from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jean Wells.


Cave Fisher from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lawrence Schick.


Crypt Thing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Crystal Ooze from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Daemon Ceustodaemon (Guardian Daemon) from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Derghodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Hydrodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Daemon Piscodaemon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Dark Creeper from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Rik Shepard.


Dark Stalker from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Muth.


Death Worm from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley.


Decapus from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jean Wells.


Demodand Shaggy from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demodand Slimy from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demodand Tarry from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Demon Nabasu from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dire Corby from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Jeff Wyndham.


Disenchanter from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Dragon Faerie from the Tome of Horrors, Revised**, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Brian Jaeger and Gary Gygax.


Dragon Horse from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dracolisk from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Dust Digger from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Flail Snail from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Tilbrook.


Flumph from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian McDowell and Douglas Naismith.


Froghemoth from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Foo Creature from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Forlarren from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian Livingstone.


Genie Marid from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Giant Slug from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Giant Wood from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Wizards of the Coast.


Gloomwing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Grippli from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Nereid from the Tome of Horrors Complete © 2011, Necromancer Games, Inc., published and distributed by Frog God Games; Author: Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Gryph from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Peter Brown.


Hangman Tree from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Hippocampus from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley, based on original material by Gary Gygax.


Huecuva from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Underworld Oracle.


Ice Golem from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Iron Cobra from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Philip Masters.


Jackalwere from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Jubilex from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Kamadan from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Nick Louth.


Kech from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Kelpie from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lawrence Schick.


Korred from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Leprechaun from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Magma ooze from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Marid from the Tome of Horrors III © 2005, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Mihstu from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by E. Gary Gygax.


Mite from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Ian Livingstone and Mark Barnes.


Mongrelman from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Nabasu Demon from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Necrophidius from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Simon Tillbrook.


Nereid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Pech from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Phycomid from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Poltergeist from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Lewis Pulsipher.


Quickling from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Quickwood from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Rot Grub from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Clark Peterson, based on original material by Gary Gygax.


Russet Mold from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Sandman from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Scarecrow from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author: Scott Greene, based on original material by Roger Musson.


Shadow Demon from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Neville White.


Skulk from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Simon Muth.


Slime Mold from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Slithering Tracker from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Soul Eater from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by David Cook.


Spriggan from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene and Erica Balsley, based on original material by Roger Moore and Gary Gygax.


Tenebrous Worm from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Tentamort from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Mike Roberts.


Tick Giant & Dragon from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Troll Ice from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Russell Cole.


Troll Rock from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene.


Vegepygmy from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Wolf-In-Sheep''s-Clothing from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Wood Golem from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Authors Scott Greene and Patrick Lawinger.


Yellow Musk Creeper from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Yellow Musk Zombie from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Albie Fiore.


Yeti from the Tome of Horrors © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.


Zombie Juju from the Tome of Horrors, Revised, © 2002, Necromancer Games, Inc.; Author Scott Greene, based on original material by Gary Gygax.

Häufig gestellte Fragen zur OGL

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